Naujienos
Kai vilioja žema kaina
Nuojauta daug pasako, kodėl neverta jos ignoruoti?
Sutartis – paprasčiausias būdas išvengti nesklandumų
Individuali veikla
Kaip pildyti?
Norint tinkamai pradėti pildyti žurnalą, iš pradžių turite pateikti bendrinę informaciją apie save. Tai turi būti ne tik vardas, pavardė, adresas, bet ir asmens kodas bei veiklos pavadinimas. Pajamų ir išlaidų žurnalas turėtų būti sudaryti iš 8 stulpelių:
- Pirmame stulpelyje turi būti nurodytas eilės numeris. Pajamų ir išlaidų žurnalas privalo būti pildomas chronologine tvarka. Todėl nepamirškite, kad kiekvienas įrašas turi būti numeruojamas. Kai eilutės puslapyje pasibaigia, numeraciją toliau galima tęsti kitame puslapyje.
- Antrame stulpelyje reikia nurodyti datą.
- Trečiame stulpelyje turi būti pateikti dokumento duomenys: data, pavadinimas, numeris.
- Ketvirtame stulpelyje turi būti nurodyta informacija apie gautas pajamas ar patirtas išlaidas. Paprasčiausia tiesiog perkelti tekstą, kuris buvo parašytas pirkimo ar pardavimo sąskaitoje-faktūroje.
- Penktame stulpelyje turi būti pateikta informacija apie gautas pajamas už parduotas prekes ar suteiktas paslaugas. Atkreipkite dėmesį į tai, jog šiame stulpelyje draudžiama rašyti apie patirtas išlaidas.
- Šeštas ir visi likę stulpeliai yra skirti, jog galėtumėte fiksuoti patirtas išlaidas.
Ką svarbu žinoti?
- Užsiimantys individualia veikla gali pasirinkti mokėti mokesčiams 30 procentų nuo uždirbtų pajamų. Pasirinkus tokį variantą, pildant pajamų ir išlaidų žurnalą reikia pildyti tik informaciją apie pajamas.
- Pajamų ir išlaidų žurnalas privalo būti saugomas 10 metų. Todėl sumokėję mokesčius neskubėkite jo išmesti.
- Pateikti duomenis reikia iki paskutinės mėnesio dienos.
- Pajamos gali būti pripažįstamos dvejais būdais: pagal kaupimo arba pinigų apskaitos principą.
- Nesvarbu, kokį apskaitos principą pasirinksite, mokestinio laikotarpio pabaigoje turėsite atlikti inventorizaciją.
- Nepamirškite sudėti pajamų ir išlaidų skilčių duomenis, baigiantis mokestiniam laikotarpiui.
Kokiais atvejais galima nepildyti pajamų ir išlaidų žurnalo?
Kaip ir bet kurioje kitoje srityje, taip pat ir pajamų ir išlaidų žurnalo pildyme yra išimčių. Tam tikrais atvejais žurnalo galima ir nepildyti. Pavyzdžiui, jei naudojamas kasos aparatas. Tokiu atveju visa informacija yra fiksuojama ne pajamų ir išlaidų, o kasos aparato operacijų žurnale. Kitas atvejis - kai asmuo tvarko savo buhalteriją pagal dvejybinį įrašą. Tokiais atvejais galima iš apskaitos dokumentų nustatyti reikiamus duomenis.
Tai puikus būdas, kaip pradėti dirbti sau be jokios rizikos. Jei verslo idėja nepasiseks ir neuždirbsite nė cento, jums reikės sumokėti tik PSD įmokas, kurias tektų mokėti net ir neužsiimant individualia veikla. Techniškai - nieko neprarandate.
Pradėti individualią veiklą galėsite iš karto po to, kai užpildysite paraišką internetu:
- Apsilankykite VMI internetinėje svetainėje ir prisijunkite prie asmeninės paskyros.
- Raskite skiltį „Dokumentai ir pranešimai“ ir pasirinkite „Dokumentai“.
- Tuomet paspauskite „Užsisakyti paslaugą“.
- Sekančiame žingsnyje turite pasirinkti paslaugą „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas/individualios veiklos registravimas”.
- Tuomet lieka tik užpildyti reikiamus duomenis ir patvirtinti užsakymą.
Jūsų prašymas bus patvirtintas arba atmestas per savaitę. Veiklą pradėti ir sąskaitas-faktūras išrašyti galėsite tik tuomet, kai prašymas bus patvirtintas. Iki tol negalėsite legaliai verstis jokia veikla.
Individualios veiklos nutraukimas
Nepasisekus dirbti savarankiškai, deja, tenka nutraukti individualią veiklą. Džiugu tai, jog individualios veiklos nutraukimas yra kur kas paprastesnis, nei įmonės veiklos sustabdymas.
Individualią veiklą galite nutraukti paprastai ir greitai:
- Prisijunkite prie VMI paskyros.
- Keliaukite į „Paslaugos” skiltį ir pasirinkite „Užsisakyti paslaugą”
- Tuomet rinkitės „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas / individualios veiklos registravimas“.
- Sekantis žingsnis - „Fizinio asmens individualios veiklos registravimas ir duomenų papildymas / keitimas mokesčių mokėtojų registre“.
- Tuomet jums lieka užpildyti tam tikras skiltis: mokesčių mokėtojų tipai, veiklos duomenys, vykdymo vieta.
- Paskutinis žingsnis - dokumento patvirtinimas.
Visa tai galite padaryti internetu - net neišėję iš namų. Visgi tie, kuriems šis procesas atrodo per sudėtingas, turi ir kitą variantą. Bet kada galite nuvykti į artimiausią VMI padalinį ir individualią veiklą nutraukti kartu su specialisto pagalba.
Nepamirškite, kad paraišką dėl individualios veiklos nutraukimo turite užpildyti ne vėliau kaip 5 darbo dienos po veiklos nutraukimo.
Individualios veiklos nutraukimas, kaip ir registravimas, visiškai nemokamas.
Registruotis PVM mokėtoju gali tekti šiais atvejais:
- Jei per 12 mėnesių planuojamos pajamos siekia 45 000 eurų ar daugiau, reikia iš karto registruotis PVM mokėtoju;
- PVM mokėtoju registruotis turi asmenys, kurie vieni arba kartu su kitais asmenimis kontroliuoja keletą juridinių asmenų, užsiimančių ekonomine veikla, ir jų pajamos per metus siekia daugiau nei 45 000 eurų.
- Tie, kurie per metus įsigyja prekių iš kitų valstybių narių, kurių suma viršija 14 000 eurų, turi registruotis PVM mokėtojais.
Ar verta registruotis PVM mokėtoju, jei to nereikalauja įstatymas?
Nors nemaža dalis smulkiųjų verslininkų keisčiausiais būdais bando išvengti prievolės tapti PVM mokėtojais, kai kurie savanoriškai registruojasi ir moka papildomus mokesčius. Kodėl? Tapimas PVM mokėtoju suteikia galimybę susigrąžinti dalį sumokėto PVM. Tačiau prieš nusprendžiant, ar verta registruotis PVM mokėtoju, turite sau atsakyti į šiuos klausimus:
- Ar pajusite PVM susigrąžinimo naudą? Pasitaiko, kad pajamos būna gerokai didesnės, nei sąnaudos, tačiau neviršija nurodytų sumų. Deja, bet tokiais atvejais nevisada apsimoka registruotis PVM mokėtoju.
- Kitas klausimas - ar jūsų tiekėjai yra PVM mokėtojai? Jei taip, tuomet be klausimo turite registruotis PVM mokėtoju. Tokiu atveju galėsite susigrąžinti PVM, kurį mokėjote už pirktas prekes.
- Atkreipkite dėmesį į tai, ar jūsų klientai yra PVM mokėtojai. Neretai PVM mokėtojai nori bendradarbiauti tik su PVM mokėtojais dėl aukščiau išvardintos priežasties. Daugelis PVM mokėtojų nori pasinaudoti galimybe susigrąžinti sumokėtą PVM, todėl tie, kurie atsisako savanoriškai tapti PVM mokėtojais, gali prarasti potencialius klientus.
- Nepamirškite prieš savanoriškai tampant PVM mokėtoju pasitarti su buhalteriu, ar dėl to nepadidės buhalterinės sąnaudos. PVM mokėtojams tenka ne tik kas mėnesį pateikti tam tikras deklaracijas, bet ir atsiranda PVM mokesčių pavedimai Valstybinei mokesčių inspekcijai.
- Įvertinkite tai, jog tapę PVM mokėtojais turėsite pakelti prekių ir paslaugų kainas. Ar tai neatbaidys klientų?
- Pasidomėkite, ar jūsų konkurentai yra PVM mokėtojai.
Jei Valstybinė mokesčių institucija jus patvirtino PVM mokėtoju, jūs privalote:
- Pradėti mokėti PVM;
- Pateikti PVM deklaracijas;
- Išrašyti klientams PVM sąskaitas-faktūras, o ne sąskaitas-faktūras;
- Išrašytas PVM sąskaitas-faktūras teikti Valstybinei mokesčių institucijai.
Kokie yra individualios veiklos privalumai?
Dauguma laisvai samdomų specialistų renkasi ne įmonės steigimą, o individualios veiklos pažymą. Toks pasirinkimas nekelia nuostabos, kadangi individualios veiklos pažyma turi be galo daug privalumų:
- Individualios veiklos įregistravimas yra ne tik greitas ir lengvas, bet ir visiškai nemokamas. Be to, įregistruoti individualią veiklą galite ne tik VMI skyriuose, paštu, bet ir VMI paskyroje internetu.
- Nėra reikalingas įstatinis kapitalas.
- Nustebsite, tačiau vykdant individualią veiklą yra galima įdarbinti darbuotojus.
- Individualios veiklos buhalterija yra nesudėtinga, todėl kiekvienas apskaitą vesti gali savarankiškai.
- Jeigu norėsite nutraukti individualią veiklą, galėsite tai padaryti be jokių rūpesčių. Individuali veikla ne tik gali būti nutraukta bet kuriuo metu, bet ir pats nutraukimo procesas yra nesudėtingas ir nemokamas.
Kokie trūkumai?
Prieš nuspręsdami, kurią veiklos formą rinktis, nepamirškite įvertinti ne tik individualios veiklos privalumus, bet ir trūkumus:
- Vykdant individualią veiklą tenka susitaikyti, jog yra taikoma asmeninė atsakomybė. Kadangi esate fizinis asmuo, finansiniai įsipareigojimai turės būti padengti iš jūsų lėšų. Tai reiškia, jog nutraukę individualią veiklą vis tiek turėsite grąžinti visas skolas, negalėsite paskelbti bankroto.
- Individualios veiklos plėtros galimybės yra ribotos. Todėl neretai tie, kurie nori plėstis, ieškoti naujų partnerių, turi nutraukti individualios veiklos veiklą ir galiausiai steigti įmonę.
- Deja, bet individualios veiklos mokesčiai nėra palankūs daugiau uždirbantiems. Kuo didesnį uždarbį turėsite, tuo didesnius mokesčius teks mokėti.
Kokius mokesčius tenka mokėti užsiimantiems individualia veikla?
Renkantis veiklos formą reikia nepamiršti atsižvelgti ne tik į privalumus ir trūkumus, bet ir mokamus mokesčius. Individualia veikla besiverčiantiems asmenims tenka mokėti GPM, VSD, PSD ir tam tikrais atvejais PVM mokesčius.
- Gyventojų pajamų mokestis (GPM) yra mokamas nuo 5 proc. iki 15 proc., priklausomai nuo to, koks yra metinis uždarbis. Jeigu jis siekia iki 20 000 eurų, mokėti reikės 5 proc., siekiant 35 000 eurų yra taikomas 15 proc. GPM mokestis.
- Valstybinis socialinis draudimas (VSD) ir privalomasis sveikatos draudimas (PSD) yra mokami nuo 90 proc. apmokestinamų pajamų. VSD mokama 12,52 proc., 14,92 proc. arba 15.52 proc., priklausomai nuo to, kokio dydžio kaupiama papildoma pensija. PSD mokestis yra 6.98 proc. nuo galiojančios minimalios mėnesinės algos.
- Individualia veikla besiverčiantis asmuo turi registruotis PVM mokėtoju, jeigu jo pajamos siekia daugiau nei 45 000 eurų per metus.
Kam paranku rinktis individualią veiklą?
Individualios veiklos pažyma leidžia tapti laisvai samdomu specialistu greitai ir be jokių investicijų, todėl tai idealus pasirinkimas tiems, kurie nori užsidirbti iš savo pomėgio. Individualią veiklą dažnai renkasi programuotojai, dizaineriai, fotografai, vertėjai ir daugelio kitų specialybių atstovai. Jeigu artimiausiuose planuose neturite didelių ambicijų, norite dirbti vietinėje rinkoje ir neketinate uždirbti milijonų, tuomet individualios veiklos pažyma - tobulas pasirinkimas.
Visgi tie, kurie ketina kurti maisto gamybos, statybų sektorius, planuoja bendradarbiauti su juridiniais, o ne fiziniais asmenimis, galbūt net už Lietuvos ribų, turėtų apsvarstyti šioms veikloms palankesnius variantus, pavyzdžiui, MB arba UAB steigimą.
Apskaitos žurnalo pildymas
Užsiimantys individualia veikla turi pildyti pajamų ir išlaidų žurnalą. Jame turi būti fiksuojamas tiek uždarbis, tiek išlaidos. Nebent mokant mokesčius nepateikiamos išlaidos ir atskaičiuojama 30 procentų nuo pajamų. Tokiais atvejais fiksuoti reikia tik uždarbį. Pajamų ir išlaidų žurnalo pildymas nėra sudėtingas. Jame iš viso yra tik 8 skiltys, kuriose paprasčiausiai reikia pateikti informaciją, kurią rasite sąskaitose-faktūrose. Paprasčiausia pajamų ir išlaidų žurnalą vesti elektroniniu būdu. Tai ne tik padės sutaupyti laiko, bet ir išvengti nesklandumų ateityje. Nepamirškite, kad pajamų ir išlaidų žurnalas turi būti saugomas 10 metų.
Kokius duomenis pateikti sąskaitoje-faktūroje?
Norint tvarkingai vesti buhalterinę apskaitą, reikia ne tik pildyti pajamų ir išlaidų žurnalą, bet ir klientams išrašyti sąskaitas-faktūras. Jose turi būti pateikti šie duomenys:
- Dokumento pavadinimas. Dažniausiai individualia veikla besiverčiantys asmenys išrašo sąskaitą-faktūrą. Žinoma, galimi ir kiti variantai, pavyzdžiui, PVM sąskaita faktūra, jei esate PVM mokėtojas.
- Toliau seka dokumento serijos numeris. Tai gali būti ne tik raides, bet ir skaičiais.
- Dokumente turi būti nurodyta data.
- Nepamirškite nurodyti, kokias prekes ar paslaugas įsigijo pirkėjas. Nurodykite vienetus bei kainas.
- Pateikite savo asmeninius duomenis: vardą, pavardę, individualios veiklos pažymos numerį ir pan.
- Nepamirškite pateikti pirkėjo duomenų: vardą, pavardę, kontaktinius duomenis.
Ar būtina išrašyti išankstinę sąskaitą-faktūrą?
Tie, kurie paslaugas teikia nuotoliniu būdu, turėtų apsidrausti ir prieš atlikdami darbus siųsti išankstinę sąskaitą-faktūrą. Joje gali būti nurodyta apmokėti visą arba dalinę sumą už teikiamas paslaugas. Tačiau nepamirškite, kad išankstinė sąskaita-faktūra nėra paslaugų įsigijimo dokumentas, todėl atlikus paslaugas, būtinai turėsite išrašyti sąskaita-faktūrą ir įtraukti ją į pajamų ir išlaidų žurnalą.
Taigi, svarbiausi aspektai, ką reikėtų žinoti prieš pradedant veiklą, kaip ją registruoti ir ką daryti, jeigu veiklos toliau vykdyti neplanuojate. Visa tai galima atlikti savarankiškai internetu.
Individualios veiklos registravimas
Paprasčiausia tą būtų padaryti prisijungtus prie VMI asmeninės paskyros ir atliekant kelis paprastus žingsnius:
1. Pasirinkti skiltį „Dokumentai ir pranešimai“
2. Toliau pasirinkti „Dokumentai“
3. Spausti „Užsisakyti paslaugą“
4. Ir naujai atsidariusiame langelyje pasirinkti šią paslaugą: „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas/individualios veiklos registravimas”
5. O tuomet beliks užpildyti visą reikiamą informaciją bei patvirtinti šią formą. Apie sėkmingą veiklos užregistravimą papildomai būste informuoti elektroniniu paštu.
Dar vienas labai svarbus aspektas yra kodas, kurį privalu nurodyti norint pradėti vykdyti individualią veiklą bei ją registruojant. Jį reikėtų pasirinkti iš ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus pagal tai, kas geriausiai atitinka jūsų veiklos pobūdį. O jeigu kyla papildomų klausimų arba atsiranda neaiškumų, visuomet galima susisiekti su šioje srityje dirbančiais specialistais bei pasikonsultuoti. Nors dabar šio kodo pasirinkimas jau nėra toks svarbus kaip buvo anksčiau. Kadangi nepriklausomai nuo vykdomos veiklos mokesčių dydis bei jų skaičiavimo principas nesikeičia. Tačiau vis tiek vertėtų rinktis atsakingai.
Lygiai taip pat nereikėtų pamiršti, jog apie kažkokius duomenų pasikeitimus vykdant veiklą reikėtų informuoti VMI 5 darbo dienų bėgyje.
Individualios veiklos nutraukimas
Tai lygiai taip pat paprasta kaip ir įregistruoti šią veiklą, kadangi viską galima atlikti savarankiškai internetu. Tereikia apsilankyti asmeninėje VMI paskyroje ir ten rasite pagrindinius žingsnius, kuriuos reikia atlikti norint nutraukti vykdomą veiklą. Tą padaryti galima ir apsilankius VMI padalinyje gyvai, nors tai tikrai nėra būtina.
Verslo liudijimas
Individualios veiklos pažyma
Kaip pildomas pajamų išlaidų žurnalas?
Ar privaloma ir kada reikės registruotis PVM mokėtoju?
Sąskaita faktūra – pagrindinis atsiskaitymo dokumentas
• Pavadinimas, kas įprastai bus tiesiog „Sąskaita faktūra“
• Serija bei numeris. Tai dviejų arba daugiau raidžių kombinacija ir iš eilės kiekvienoje sąskaitoje numeruojama seka. Galima pradėti, pavyzdžiui, nuo AA0001 ir taip tęsti toliau
• Individualios veiklos pažymos numeris, kas atitiks pardavėjo kodą
• Išrašymo data
• Prekės, parduoto turo ar suteiktos paslaugos pavadinimas, kaina
Elektroninės individualios veiklos apskaitos privalumai
Šiuo atveju praktiškai visą darbą atlieka specialios tam pritaikytos programos. Todėl tereikia suvesti pagrindinius duomenis apie pajamas ir išlaidas. O tuomet net ir sąskaita faktūra sugeneruojama automatiškai. Kas labai naudinga bendradarbiaujant su tais pačiais klientais. Kadangi kiekvieną kartą nereikia iš naujo suvedinėti jų duomenų. Be to, visa ši informacija automatiškai perkeliama į pajamų išlaidų žurnalą. Todėl galima pamiršti ir apie jo pildymą.Taigi, toks variantas yra nepalyginamas su savarankiška apskaita, ypač, jeigu tam naudojamos tradicinės popierinės formos. Kuriomis reikia pasirūpinti, jas pildyti ir tam sugaišti daugybę laiko. O kartu rizikuoti ir galimomis klaidomis ar netikslumais.
Paprastesnis deklaravimas ir mokesčių mokėjimas
Įprastu atveju reikėtų susumuoti visas gautas pajamas bei išlaidas, o tada apsiskaičiuoti, kokie turėtų būti mokami mokesčiai. Ką galima padaryti ir specialių skaičiuoklių pagalba, tačiau tai taip pat reikalauja nemažai laiko. O tuo tarpo elektroninės apskaitos programos suteikia galimybę viso to išvengti. Kadangi visi mokesčiai už tam tikrą periodą gali būti apskaičiuoti automatiškai. Taip pat yra ir tokių įrankių, kurie suteikia galimybę apmokėti mokesčius vos kelių mygtukų paspaudimu.PVM niuansai
Per 12 mėnesių laikotarpį viršijus 45 tūkstančius Eurų pajamų automatiškai pasikeičia ir apskaita. Todėl vėl tenka susidurti su papildomais niuansais bei formalumais. Tačiau naudojantis elektroninėmis apskaitos programomis net ir šioje vietoje viskas bus paprasčiau. Kadangi tuomet bus galimybė pasinaudoti pakankamai paprasta PVM ribos skaičiuokle ir atitinkamai perskaičiuoti papildomų pajamų mokesčius.Tad šiomis dienomis tikrai yra galimybių, kurios padės palengvinti individualios veiklos apskaitą ir pamiršti praktiškai visus su tuo susijusius rūpesčius. Tuo labiau, kad tą galima padaryti visiškai automatiškai ir savo laiką skirti gerokai svarbesnėms veikloms.
Iki kada tą reikia padaryti?
Kas privalo deklaruoti pajamas?
Kaip pateikti deklaraciją?
Jeigu visa pateikta informacija bus teisinga, tuomet beliks sekti nurodytus žingsnius iki jos pateikimo ir papildomai pildyti nieko nereikės. Nebent trūktų kažkurių duomenų arba juos reikėtų patikslinti. Taip pat visuomet galima į pagalbą pasitelkti parengtą instrukciją.
Kam mokėti mokesčius?
GPM grąžinimas
Permokos bus grąžinamos automatiškai į nurodytą sąskaitą po deklaracijos pateikimo. Jas turėtumėte gauti iki liepos 31 dienos. Tačiau iškart pateikus deklaraciją matysite, kokia suma jums bus grąžinama.
Sąskaitos
Jei asmenys nenaudoja kasos aparato, turi išrašyti apskaitos dokumentą. Dažniausiai naudojama standartinė, PVM, išankstinė ir kreditinė sąskaita-faktūra. Apžvelkite visas ir nuspręskite, kuri iš jų yra jums tinkamiausia.
Sąskaita-faktūra
Sąskaitą-faktūrą dažniausiai renkasi individualia veikla užsiimantys asmenys, kurie nėra PVM mokėtojai. Ja yra įforminamas prekių arba paslaugų pardavimas. Sąskaitoje-faktūroje reikia nurodyti šiuos duomenis:
- Dokumento pavadinimas.
- Sąskaitos-faktūros serija ir numeris.
- Sąskaitos-faktūros išrašymo data. Galite pridėti ir datą, nurodančią iki kada reikia sumokėti nurodytą sumą.
- Pardavėjo duomenys. Fiziniai asmenys turi nurodyti vardą, pavardę, individualios veiklos pažymos numerį bei kontaktinius duomenis. Juridiniams asmenims reikia nurodyti visus rekvizitus, įskaitant ir teisinę formą.
- Būtina įtraukti atsiskaitomosios sąskaitos numerį, kur pirkėjas turės pervesti nurodytą sumą.
- Pirkėjo duomenys. Tai gali būti tiek fizinio, tiek juridinio asmens duomenys.
- Prekių ar paslaugų pavadinimas, kiekis, kaina bei bendra suma.
Sąskaitą-faktūrą reikia išrašyti dviem egzemplioriais. Vienas lieka jums, o kitas turi būti pristatytas pirkėjui. Kadangi tai oficialus dokumentas, jis būtinai turi būti įtrauktas į pajamų ir išlaidų žurnalą.
PVM sąskaita-faktūra
PVM sąskaitą-faktūrą turi išrašyti PVM mokėtojai. Tai taip pat oficialus dokumentas, todėl jis turi būti įtrauktas į apskaitą. PVM sąskaitoje-faktūroje turi būti nurodomi tie patys duomenys, kaip ir standartinėje sąskaitoje-faktūroje. Tik papildomai turi būti nurodyti keli duomenys:
- PVM mokėtojo kodas.
- Suma turi būti nurodyta ir be, ir su PVM.
Išankstinė sąskaita-faktūra
Išankstinė sąskaita-faktūra nėra oficialus dokumentas, tai tiesiog laisvos formos susitarimas, įtvirtinantis išankstinį apmokėjimą. Išankstinėje sąskaitoje-faktūroje gali būti nurodyta apmokėti dalinę arba visą sumą už parduodamas prekes ar paslaugas. Dažniausiai ji siunčiama pirkėjams, norint apsidrausti ir įsitikinti, kad už prekes ar paslaugas bus tikrai apmokėta. Kai pirkėjas apmoka sąskaitą, pardavėjas gali išsiųsti prekes ar pradėti atlikti paslaugas. Išankstinėje sąskaitoje-faktūroje turi būti pateikti duomenys, kaip ir standartinėje sąskaitoje-faktūroje. Kai darbai atlikti, išsiunčiama sąskaita-faktūra arba PVM sąskaita-faktūra.
Kreditinė sąskaita-faktūra
Kreditinė sąskaita-faktūra yra oficialus dokumentas, skirtas pakoreguoti standartinę ar PVM sąskaitą-faktūrą. Ją gali tekti išrašyti šiais atvejais:
- Keitėsi prekių ar paslaugų kiekis arba kaina.
- Keitėsi PVM tarifas.
- Taisomos aritmetinės klaidos, kurios buvo padarytos sąskaitoje-faktūroje.
- Buvo grąžinta dalis ar visos prekės.
- Buvo atsisakyta paslaugų.
- Buvo suteiktos nuolaidos.
Norint teisingai išrašyti kreditinę sąskaitą-faktūrą, jums reikės pateikti šiuos duomenis:
- Nurodyti, jog tai kreditinė sąskaita-faktūra, tęsiant standartinę numeraciją.
- Pateikti sąskaitos išrašymo datą;
- Nurodyti savo ir pirkėjo rekvizitus, kurie sutampa su koreguojamos standartinės ar PVM sąskaitos-faktūros rekvizitais.
- Reikia nurodyti sumą, kuri buvo grąžinta. Suma turi būti pateikta su minuso ženklu.
- Turi būti nurodyta kreditinės sąskaitos-faktūros priežastis.
Kaip turi atrodyti sąskaita-faktūra?
Nėra vieno šablono, pagal kurį visi turi išrašyti sąskaitą-faktūrą. Ji gali ir turi būti unikali. Kiekvienas verslininkas gali pasirinkti skirtingą šriftą ir pan. Kai kurie sąskaitų-faktūrų išrašymui skiria daugiau laiko ir padaro jas kuo unikalesnes. Visgi tai nėra būtinybė. Klientams svarbiausia, jog sąskaita-faktūra būtų tvarkinga ir aiški. Jei norite, jog sąskaita-faktūra neatrodytų neprofesionali, skirkite laiko ir kiekvieną kartą prieš išsiųsdami ją klientui, patikrinkite, ar visi duomenys pateikti teisingai. Pasitaiko, jog vėliau kliento buhalteriams tenka susisiekti su asmeniu, išrašiusiu sąskaitą, kad galėtų pasitikslinti duomenis. Tai ne tik atima kliento, bet ir jūsų laiką.
Nepamirškite, jog profesionalioje sąskaitoje-faktūroje būtinai turi būti įterptas logotipas. Žinoma, to nereikalauja įstatymas, tačiau tokiu būdu ne tik sąskaita-faktūra atrodys profesionalesnė, bet ir padėsite klientui jus labiau įsiminti. Tam tikra prasme, tai savotiška reklama.
Kas turi būti įtraukta į sąskaitą-faktūrą?
Dokumente turi būti nurodyti šie duomenys:
- Dokumente turi būti nurodytas pavadinimas.
- Data, kada buvo išrašyta ir išsiųsta sąskaita-faktūra. Norint išvengti neaiškumų, patariama įvesti ir datą, kuri žymėtų iki kada reikia apmokėti sąskaitą-faktūrą.
- Pardavėjo asmeniniai duomenys. Fiziniai asmenys turi pateikti savo vardą, pavardę, individualios veiklos kodą bei kontaktinius duomenis, juridiniai asmenys turi pateikti juridinio asmens rekvizitus.
- Dokumente turi būti nurodyti pirkėjo duomenys. Jei pirkėjas nenori pateikti savo asmeninių duomenų, pavyzdžiui, asmens kodo, gyvenamosios vietos, užtenka nurodyti vardą, pavardę, kontaktinius duomenis.
- Turi būti nurodytos prekės ar paslaugos, už kurias moka pirkėjas. Dokumente turi būti nurodyti ne tik prekių ar paslaugų pavadinimai, bet ir mato vienetai, kaina ir suma.
- Paskutinėje skiltyje turi būti nurodytas asmuo, išrašęs sąskaitą-faktūrą, bei asmuo, kuris priėmė sąskaitą-faktūrą.
Norint išrašyti sąskaitą-faktūrą, reikia pateikti šiuos duomenis:
- Apskaitos dokumento pavadinimą. Tai gali būti sąskaita-faktūra, PVM sąskaita-faktūra, kreditinė arba išankstinė sąskaita.
- Įrašyti apskaitos dokumento datą. Nepamirškite, kad data yra labai svarbi rekvizitų dalis, kurios negalima taisyti.
- Dokumentus turi turėti unikalų numerį, dažniausiai tai raidžių ir skaičių kombinacija.
- Pardavėjo rekvizitai. Nesvarbu, paslaugas parduodate kaip fizinis ar juridinis asmuo, būtinai turite pateikti asmens rekvizitus. Jei esate fizinis asmuo, tuomet parašykite savo vardą, pavardę, individualios veiklos numerį bei sąskaitą, į kurią klientas turės pervesti pinigus. Nepamirškite įtraukti kontaktinius duomenis, pavyzdžiui, telefono numerį. Jei esate juridinis asmuo, tuomet pateikite juridinio asmens rekvizitus.
- Pateikite pirkėjo duomenis. Jei pirkėjas yra fizinis asmuo, įrašykite vardą, pavardę bei kontaktinius duomenis. Jei fizinis asmuo yra PVM mokėtojas, nepamirškite įrašyti PVM mokėtojo kodo.
- Turi būti nurodyti mato vienetai, prekės ar paslaugos kaina bei bendra suma.
Tie patys duomenys bus reikalingi ir sąskaitos-faktūros, ir PVM sąskaitos-faktūros išrašymui. Sąskaitą-faktūrą išrašyti būtina bet kokia verslo forma besiverčiantiems asmenims, išskyrus tiems, kurie dirba pagal verslo liudijimą.
Kaip elgtis, jei fizinis asmuo neprašo sąskaitos-faktūros?
Pasitaiko, jog fiziniai asmenys neprašo sąskaitos-faktūros. Ar tai reiškia, jog tuomet sąskaitos-faktūros išrašyti nebūtina? Deja, bet ne. Net ir tuomet, kai asmuo nepageidauja gauti sąskaitos-faktūros, vis tiek turite ją išrašyti ir užpildyti apskaitos žurnalą.
Sąskaita-faktūra turi būti išrašoma dviem egzemplioriais
Nepamirškite, kad sąskaitą-faktūrą turi turėti ne tik klientas, bet ir jūs. Nesvarbu, ar esate PVM mokėtojas, ar ne, vis tiek turite kaupti sąskaitas-faktūras ir vesti apskaitos žurnalą.
Kaip išrašyti sąskaitą-faktūrą greičiau?
Jei nenorite rašydami sąskaitą-faktūrą sugaišti daug laiko, patariame pasiruošti šabloną. Tokiu būdu galėsite tik pakeisti pirkėjo ir užsakymo duomenis. Tai ne tik padės sutaupyti laiką, bet ir sąskaitos-faktūros išrašymas bus kur kas paprastesni
Laisva forma bei svarbiausi duomenys
• Dokumento pavadinimas bei serijos numeris – tai bus tiesiog „Sąskaita faktūra“ ir po sekantys iš eilės numeruojami skaičiai, kurie gali būti naudojami kartu su norima raidžių kombinacija. Pavyzdžiui, AAA0012 ar JJS0012.
• Data – kada buvo išrašyta sąskaita faktūra arba kada buvo suteiktos paslaugos, parduotos prekės. Tai priklauso nuo pasirinkto apskaitos principo.
• Informacija apie prekę ar paslaugą – vienetai bei kitu susijusi informacija, kuri bus svarbi ne pirkėjui, bet jums.
• Asmeniniai bei pirkėjo duomenys – tai pagrindiniai rekvizitai, tarp kurių bus vardas, pavardė, individualios veiklos numeris, adresas, galima nurodyti ir banko sąskaitą ar įmonės kodą. Tiesa, tikrai ne kiekvienas pirkėjas norės dalintis asmenine informacija, todėl šioje vietoje gali pakakti vien tik jo vardo bei pavardės.
Kada išrašoma PVM sąskaita faktūra?
Tokios situacijos neretai pasitaiko ne tik pradedantiems ir kol kas nepatyrusiems verslininkams, bet ir tiems, kurie teikiamomis paslaugomis užsiima ilgą laiką. Deja, bet atpažinti nesąžiningą pirkėją labai sudėtinga. Todėl neretai praverčia išrašyti išankstinę sąskaitą-faktūrą, kuri padeda apsidrausti nuo tokių situacijų. Kas yra išankstinė sąskaita-faktūra? Tai tiesiog laisvos formos susitarimas, leidžiantis už paslaugas ar prekes gauti avansinį mokėjimą. Tiesa, mokėti galima tiek pilną sumą už paslaugas prekes, tiek dalinę. Tai priklauso nuo susitarimo. Dažniausiai išankstinė sąskaita-faktūra išrašoma prieš atliekant darbus. Kai tik išankstinė sąskaita-faktūra apmokėta, išsiunčiamos prekės arba pradedami atlikti sutarti darbai.
Kas turi būti nurodyta išankstinėje sąskaitoje-faktūroje:
- Pardavėjo juridinio arba fizinio asmens duomenys.
- Sąskaitos, į kurią bus pervedamas mokėjimas, numeris.
- Turi būti nurodyta išankstinės sąskaitos-faktūros išrašymo data.
- Prekių ar paslaugų pavadinimas, kaina bei vienetai.
- Pirkėjo duomenys.
Ar išankstinė sąskaita-faktūra įpareigoja?
Tai nėra įpareigojantis dokumentas. Jis neturi būti įtrauktas į apskaitą, be to, jis nepatvirtina, jog paslaugos buvo įsigytos. Jei pirkėjas persigalvoja ir nenori apmokėti išankstinės sąskaitos-faktūros, gali bet kada informuoti pardavėją ir nutraukti sandorį.
Kadangi išankstinė sąskaita-faktūra nepatvirtina paslaugų teikimo, atlikus paslaugas reikia išrašyti sąskaitą-faktūrą arba PVM sąskaitą-faktūrą. Jei išankstinėje sąskaitoje-faktūroje buvo nurodytas tik dalinis mokėjimas, sąskaitoje-faktūroje turi būti nurodyta ir pažymėta apmokėta sumos dalis. Šią sąskaitą-faktūrą reikia ne tik nusiųsti klientui, bet ir įtraukti į buhalterinę apskaitą.
Kada naudojamos išankstinės sąskaitos-faktūros?
Išankstinė sąskaita-faktūra yra puikus būdas, kaip apsidrausti nuo nesąžiningų pirkėjų. Neretai ją naudoja laisvai samdomi specialistai ir įmonės, teikiančios paslaugas nuotoliniu būdu. Išankstinę sąskaitą-faktūrą taip pat dažnai pasirenka įmonės, siūlančios tęstines ar prenumeruojamas paslaugas.
Ar pirkėjas gali atsisakyti apmokėti paslaugas iš anksto?
Pirkėjas visada turi teisę atsisakyti už paslaugas mokėti iš anksto, lygiai taip pat, kaip ir pardavėjas turi teisę atsisakyti atlikti paslaugas. Jei pirkėjas nesutinka apmokėti išankstinės sąskaitos-faktūros, greičiausiai jis nebus linkęs sąžiningai bendradarbiauti ir kels nesklandumus ateityje.
Todėl kažkokio vieno privalomo šablono nėra ir galima naudotis tiek kažkokiu pavyzdiniu variantu, tiek ir susikurti asmeninę sąskaitos faktūros formą arba pasilengvinti šį darbą specialių svetainių bei programėlių pagalba. Svarbu, jog dokumente būtų šie punktai:
- Pavadinimas bei serijos numeris – dažniausiai tai bus tiesios „Sąskaita faktūra“ ir po to sekanti raidžių bei skaičių kombinacija, kurią galima sugalvoti praktiškai bet kokią. Tik svarbu, jog numeracija eitų paeiliui su kiekviena išrašoma sąskaita. Todėl raides galima pasirinkti ir pagal savo veiklą ar asmeninius duomenis. Pavyzdžiui, AAA0010, BNB0010.
- Dokumento data, o apskaitos žurnale jau galima rinktis ar fiksuoti šią datą, ar pinigų gavimo datą. Tai priklausys nuo pasirinkto apskaitos principo.
- Prekių ar paslaugų pavadinimas bei jų kiekis. Ką reikėtų įvardinti pakankamai tiksliai bei aiškiai.
- Asmeninė informacija: vardas, pavardė, individualios veiklos numeris, banko sąskaita bei adresas. Lygiai taip pat turėtų būti nurodoma informacija apie pirkėją. Tačiau tikrai ne kiekvienas norės dalintis asmeniniais duomenimis. Todėl įprastu atveju pakaks vien tik pirkėjo vardo ir pavardės, ypač, jeigu tai fizinis asmuo.
Labai svarbu suprasti, jog sąskaita faktūra pirmiausiai yra reikalinga jums kaip apskaitos dokumentas. Todėl ją išrašyti privalu, nepriklausomai nuo to, ar pirkėjui reikalingas šis dokumentas, ar ne.
Taip pat galima naudoti ir išankstines sąskaitas faktūras, kurios savo struktūra iš esmės nesiskiria nuo įprastų. Jos gali pasitarnauti kaip pirkėjo mokumo garantas.
O per metus uždirbus daugiau, negu 45 tūkstančius Eurų, reikės išrašyti PVM sąskaitą faktūrą. Tačiau prieš tai dar bus privalu užsiregistruoti PVM mokėtoju.
Universalus dokumentas su privalomais punktais
Taigi, iš esmės sąskaita faktūra gali būti pakankamai universali, tik svarbu išlaikyti jos struktūrą bei nepraleisti privalomų punktų. O dirbant savarankiškai tikrai pravers šablonai, kuriuose pakaks pakeisti tik pagrindinę informaciją, todėl kiekvieną kartą iš naujo kurti dokumento nereikės. Kas sutaupo nemažai laiko.
Juos galima susikurti tiek savarankiškai, tiek pasinaudoti tam skirtomis platformomis. Ir svarbu nepamiršti, jog kiekvienos išrašytos sąskaitos faktūros kopiją privalu saugoti. Kadangi VMI bet kada gali paprašyti pagrįsti tam tikras pajamas.
Mokesčiai
Tais atvejais, kai gyventojo apmokestinamosios pajamos (pajamos sumažintos patirtomis išlaidomis arba atskaičius 30 proc. nuo pajamų) iš inpidualios veiklos neviršija 20000 eurų per metus, tai nuo inpidualios veiklos pajamų mokėtino pajamų mokesčio dydis apskaičiuojamas tokia tvarka:
- nuo metinių inpidualios veiklos apmokestinamųjų pajamų apskaičiuojama pajamų mokesčio suma pritaikius 15 proc. pajamų mokesčio tarifą;
- iš gautos pajamų sumos atimamas pajamų mokesčio kreditas.
Pajamų mokesčio kredito suma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos neviršija (t. y. mažiau arba lygu) 20000 eurų per metus, taikytina pajamų mokesčio kredito formulė – Pajamų mokesčio kreditas (toliau -PMK) = metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos (toliau –MIVAP) x 0,1.
Gyventojas gavo 19 000 eurų pajamų, patyrė 7 000 eurų išlaidų, inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudarė 12 000 eurų (19 000 – 7 000 = 12 000). Visu pirma, apskaičiuojama suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą 15 proc. pajamų mokesčio tarifą 12 000 x 0,15 = 1 800. Toliau yra apskaičiuojamas PMK 12 000 x 0,1 = 1 200. Taigi PMK = 1 200 eurų, apskaičiuota pajamų mokesčio suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta tarifą buvo 1 800 eurų. Mokėtinas pajamų mokesčio dydis būtų 600 eurų (1 800 – 1 200 = 600).
Pajamų mokesčio kredito suma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos yra didesnės negu 20 000 eurų per metus, taikytina pajamų mokesčio kredito formulė PMK = MIVAP x (0,1 – 2/300 000 x (MIVAP – 20 000)). Ši formulė taikoma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos viršija 20 000 eurų per metus sumą (pvz. 20 000,01 eurų).
Pažymime, kad pagal šią formulę skaičiuojant PMK, galimi atvejai, kai po kablelio gaunami daugiau kaip du skaitmenys, tai tokiais atvejais po kablelio įrašomi du skaitmenys, o trečiasis apvalinamas: nuo 5 iki 9 laikomas 1 ir pridedamas prie antrojo po kablelio skaitmens ir pan. (pvz. apskaičiavus PMK gautas skaičius yra 1 666,66666(6), tokiu atveju skaičius yra apvalinamas ir galutinis PMK = 1 666,67).
Gyventojas gavo 36000 eurų pajamų, patyrė 11000 išlaidų, metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudarė 25 000 eurų. Visu pirma apskaičiuojama pajamų mokesčio suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta 15 proc. pajamų mokesčio tarifą 25 000 x 0,15 = 3 750. Toliau apskaičiuojamas PMK pagal nustatytą formulę kai apmokestinamosios pajamos viršija 20 000 eurų, PMK – 25 000 x (0,1 – 2/300 000 x (25 000 – 20 000)) = 1 666,66(6). Taigi PMK = 1 666,67 eurų, o apskaičiuotas pajamų mokestis pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalį = 3 750 eurų. Mokėtinas pajamų mokesčio dydis būtų 2 083,33 eurų (3 750 – 1 666,67 = 2 083,33).
Pažymime, jog apskaičiuojant pajamų mokesčio kreditą yra gaunama neigiama suma, laikoma, jog pajamų mokesčio kreditas yra lygus 0.
Gyventojas apskaičiavo, kad jo metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudaro 56 000 eurų. Apskaičiuojama suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą 15 proc.
pajamų mokesčio tarifą 56 000 x 0,15 = 8 400. Toliau apskaičiuojama PMK pagal GPMĮ 182 straipsnio 3 dalyje nustatytą formulę – 56 000 x (0,1 – 2/300000 x (56 000 – 20 000)) = -7 840, taigi PMK yra neigiamas, todėl jis lygus nuliui (-7 840 = 0). Mokėtinas pajamų mokesčių dydis būtų 8 400 eurų (8 400 – 0 = 8 400).
Atkreipiame dėmesį, kad pagal nustatytas formules inpidualios veiklos pelnas neviršijantis 20 000 eurų per metus, faktiškai apmokestinamas 5 proc. tarifu, o kai metinis pelnas viršys 20 000 eurų per metus, taikomas pajamų mokesčio tarifas didės, kol pasieks nekintantį 15 proc. pajamų mokesčio tarifą (kai pelnas sieks 35 000 eurų per metus).
Kam aktualūs šie pakeitimai?
Kokia yra įmokų įskaitymo tvarka?
Beje, vykdant kelių skirtingų rūšių veiklas ir turint įmokų skolas už tą patį laikotarpį, šios skolos padengiamos proporcingai atsižvelgiant į jų dydį kiekvienoje veikloje. Ir būtent pagal tai paskirstoma sumokėta suma.
Kur galima rasti visą informaciją apie šias įmokas?
Gyventojų pajamų mokestis – mokamas kartą per metus
Privalomasis sveikatos draudimas – kiekvieną mėnesį arba kartą per metus (išimtiniai atvejai)
Valstybinis socialinis draudimas – sumokamas kartą metuose
Kita
Iš ko susideda senatvės pensija?
Senatvės pensija susideda iš dviejų dalių - bendrosios ir individualiosios pensijos.
Bendroji pensijos dalis
Ką turite žinoti apie bendrąją pensijos dalį? Visų pirma tai, jog ji priklauso nuo to, koks yra asmens įgytas pensijų socialinio draudimo stažas ir bazinės pensijos dydis tuomet, kai asmuo išeina į pensiją. Bazinis pensijos dydis yra indeksuojamas kiekvienais metais. Tuo tarpu stažo metai yra skaičiuojami pagal tai, kiek asmuo (arba darbdavys) sumoka pensijų socialinio draudimo įmokų. Jos yra skaičiuojamos nuo atlyginimo ar pajamų vertės, ne mažesnės nei tų metų nustatytas minimalus mėnesio atlyginimas. Jei sumokama mažiau, tuomet įgyjama ne pilna, o proporcinga dalis metų stažo. Atkreipkite dėmesį į tai, jog asmuo, norintis gauti pensiją, turi turėti bent 15 metų minimalų stažą. Būtinasis stažas senatvės pensijai yra didinamas per metus po pusę metų, kol 2027 metais bus būtinasis stažas bus 35 metai. Žinoma, į stažą yra įskaitomas ne tik darbingasis laikotarpis, bet ir motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros, ligos, profesinės reabilitacijos, taip pat ir nedarbo, dalinio darbo ir netekto darbingumo socialinio draudimo išmokos.
Individualioji pensijos dalis
Prie bazinės pensijos dalies yra pridedama individualioji pensijos dalis, kuri priklauso nuo to, kokia yra asmens įgytos pensijos apskaitos taškų suma ir apskaitos taško vertė tuomet, kai asmuo išeina į pensiją. Apskaitos vieneto (taško) vertė yra indeksuojama kiekvienais metais. Taškas įgyjamas tuomet, kai asmuo (arba darbdavys) sumoka pensijų draudimo įmokas, kurių vertė yra ne mažesnė nei tais metais nustatyto vidutinio darbo užmokesčio. Jei sumokama mažesnė suma, tuomet įgyjama tik dalis taško. Jei sumokama daugiau, galima sukaupti didesnį taškų kiekį. Tiesa, per metus maksimali taškų suma negali viršyti 5. Kai apskaičiuojami taškai, atsižvelgiama ir į laikotarpį, kai asmuo turėjo tam tikras socialinio draudimo išmokas, pavyzdžiui, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros, ligos, profesinės reabilitacijos ar dalinio darbo.
Bendra informacija
1. Užsiregistruokite saskaitos.lt svetainėje, nuspaudę viršuje esantį užrašą "Savitarna". Jeigu jau esate užsiregistravęs – prisijunkite. Jeigu esate naujas vartotojas – sukurkite savo paskyrą.
2. Prisijungus jums būtina užregistruoti savo veiklą - įmonę, individualią vieklą, mažąją bendriją ar bet kokį kitą juridinį asmenį.
3. Užregistravus įmonę, jūs jau galite kurti sąskaitas. Tai galite atlikti nuspaudę mygtuką "SĄSKAITOS" ir "Pridėti pardavimo sąskaitą".
4. Užpildžius visą sąskaitos informaciją, nuspauskite mygtuką "Saugoti" ir jūsų sąskaita bus išsaugota jūsų sąskaitų sąraše.
5. Bet kuriuo metu galite išsifiltruoti sąskaitas pagal norimą datą sąskaitų skiltyje ir atsisiųsti jas nuspaudę kairės pusės apačioje esantį mygtuką "ZIP". Suformuotą dokumentą galite išsiųsti už apskaitą atsakingam asmeniui arba prie veiklos nustatymų nurodyti apskaitos el.pašto adresą, į kurį praėjusio mėnesio sąskaitos būtų siunčiamos automatiškai kiekvieno naujo mėnesio pirma dieną.
Sąskaitas taip pat galite kurti iš savo asmeninių svetainių tiesiai į saskaitos.lt sistemą per mūsų API techninį sujungimą.
Jeigu iškiltų klausimų ar turėtumėte pasiūlymų sistemos tobulinimui, prašome rašykite mums el.paštu - info@saskaitos.lt
Sistemos dokumentacija
Naudingos nuorodos
Norite pradėti?
Jau turite Saskaitos.lt paskyrą? Prisijunkite.
|
Pradėti dabar |