info@saskaitos.lt
Gyva pagalba
Dirbame: I-V, 9-17 val.

D.U.K

Leiskite jums padėti
Čia galite surasti atsakymus į dažniausiai užduodamus klausimus, o jeigu atsakymo nerasite, susisiekite su mumis per gyvą pagalbą ar elektroniniu paštu ir mes jums padėsime.
Naujausios naujienos
Susipažinkite su kitomis naudingomis naujienomis
Jei asmenys nenaudoja kasos aparato, turi išrašyti apskaitos dokumentą. Dažniausiai naudojama standartinė, PVM, išankstinė ir kreditinė sąskaita-faktūra. Apžvelkite visas ir nuspręskite, kuri iš jų yra jums tinkamiausia. Sąskaita-faktūra Sąsk...
2022-10-19
Kaip turi atrodyti sąskaita-faktūra? Nėra vieno šablono, pagal kurį visi ...
2022-10-19
Kaip pildyti? Norint tinkamai pradėti pildyti žurnalą, iš pradžių turite ...
2022-10-19
   Mes tikime, kad paskambinti ir užduoti klausimą yra daug kartų paprasčiau, nei laukti atsakymo per elektroninį paštą, tačiau labai prašome prieš imant telefono ragelį pagalbos paieškoti šiame puslapyje. Visos temos suskirstytos į dvi esmines dalis tai bendros informacijos ir techninę informaciją, kad būtų paprasčiau surasti atsakymą į savo klausimą. Jeigu turite minčių kaip tai patobulinti - prašome mums papasakoti.
Ieškokite informacijos:
Jeigu neradote atsakymo, susisiekite su mumis:

Naujienos

Kai vilioja žema kaina

Finansinis aspektas yra svarbus kiekvienam. Tačiau renkantis tai tikrai neturėtų būti pagrindinis kriterijus. Nors neretai taip nutinka ir ypatingai tai būdinga prastiems klientams. Kadangi jiems nėra svarbu, kiek teks praleisti laiko prie šio darbo, kiek tam reikia žinių ar kitų resursų. Jie net nenori į visa tai gilintis ir turi vienintelį siekį – gauti, ko reikia, už mažiausią kainą.
 
Todėl paprasčiausias būdas išvengti tokių užsakymų būtų turėti objektyvią bei aiškią kainodarą ir pernelyg nesileisti į diskusijas. Ypač, kai siekiama nusiderėti ar gauti išskirtines sąlygas. Kadangi būtent tai gali išduoti, jog su tokiais klientais geriau net neprasidėti išvis.
 
 

Nuojauta daug pasako, kodėl neverta jos ignoruoti?

Dirbant ilgesnį laiką tenka susidurti su pačiais įvairiausiais žmonėmis. Todėl natūralu, jog galima pakankamai greitai pastebėti, kad vienas ar kitas klientas gali kelti problemų. Aišku, skubėti su išvadomis tikrai nereikėtų, tačiau tuo pačiu nereikėtų ir ignoruoti nuojautos sakančios, kad kažkas ne taip. Ypač šiomis dienomis, kai pakankamai nesunkiai įmanoma atrasti visą informaciją apie konkretų žmogų ar įmonę. Tą galima padaryti tiek internete, tiek ir socialinėje erdvėje. O tuomet jau nebus sunku susidaryti ir platesnį įspūdį apie tokį klientą.
 
 

Sutartis – paprasčiausias būdas išvengti nesklandumų

Nors tai yra vienas iš svarbiausių dokumentų bendradarbiaujant, tačiau tikrai ne visi dirbantieji savarankiškai sudaro sutartį prieš imdamiesi darbo. Tačiau būtent ji gali padėti apsaugoti nuo prastų klientų ir galimų nesusipratimų. O kartais jos dėka galima išvengti ir gerokai nemalonesnių situacijų.
 
Todėl nereikėtų dvejoti ir prieš imantis bet kokio darbo vertėtų pasirašyti sutartį. Svarbu joje labai aiškiai nurodyti būsimus darbus, jų atlikimo terminą bei atsiskaitymo niuansus. Taip klientui neliks daug vietos prieštarauti arba pradėti derybas. O kilus kažkokiam ginčui jį nesunkiai bus galima išspręsti, kadangi viskas parašyta juoda ant balto. Kas kartu įpareigoja abi puses laikytis šio susitarimo bei atsižvelgti į jo sąlygas.

Individuali veikla

 

Kaip pildyti?

 

Norint tinkamai pradėti pildyti žurnalą, iš pradžių turite pateikti bendrinę informaciją apie save. Tai turi būti ne tik vardas, pavardė, adresas, bet ir asmens kodas bei veiklos pavadinimas. Pajamų ir išlaidų žurnalas turėtų būti sudaryti iš 8 stulpelių:
 

  • Pirmame stulpelyje turi būti nurodytas eilės numeris. Pajamų ir išlaidų žurnalas privalo būti pildomas chronologine tvarka. Todėl nepamirškite, kad kiekvienas įrašas turi būti numeruojamas. Kai eilutės puslapyje pasibaigia, numeraciją toliau galima tęsti kitame puslapyje.
  • Antrame stulpelyje reikia nurodyti datą.
  • Trečiame stulpelyje turi būti pateikti dokumento duomenys: data, pavadinimas, numeris.
  • Ketvirtame stulpelyje turi būti nurodyta informacija apie gautas pajamas ar patirtas išlaidas. Paprasčiausia tiesiog perkelti tekstą, kuris buvo parašytas pirkimo ar pardavimo sąskaitoje-faktūroje.
  • Penktame stulpelyje turi būti pateikta informacija apie gautas pajamas už parduotas prekes ar suteiktas paslaugas. Atkreipkite dėmesį į tai, jog šiame stulpelyje draudžiama rašyti apie patirtas išlaidas.
  • Šeštas ir visi likę stulpeliai yra skirti, jog galėtumėte fiksuoti patirtas išlaidas.

 

Ką svarbu žinoti?

 

  • Užsiimantys individualia veikla gali pasirinkti mokėti mokesčiams 30 procentų nuo uždirbtų pajamų. Pasirinkus tokį variantą, pildant pajamų ir išlaidų žurnalą reikia pildyti tik informaciją apie pajamas.
  • Pajamų ir išlaidų žurnalas privalo būti saugomas 10 metų. Todėl sumokėję mokesčius neskubėkite jo išmesti.
  • Pateikti duomenis reikia iki paskutinės mėnesio dienos.
  • Pajamos gali būti pripažįstamos dvejais būdais: pagal kaupimo arba pinigų apskaitos principą.
  • Nesvarbu, kokį apskaitos principą pasirinksite, mokestinio laikotarpio pabaigoje turėsite atlikti inventorizaciją.
  • Nepamirškite sudėti pajamų ir išlaidų skilčių duomenis, baigiantis mokestiniam laikotarpiui.

 

Kokiais atvejais galima nepildyti pajamų ir išlaidų žurnalo?

 

Kaip ir bet kurioje kitoje srityje, taip pat ir pajamų ir išlaidų žurnalo pildyme yra išimčių. Tam tikrais atvejais žurnalo galima ir nepildyti. Pavyzdžiui, jei naudojamas kasos aparatas. Tokiu atveju visa informacija yra fiksuojama ne pajamų ir išlaidų, o kasos aparato operacijų žurnale. Kitas atvejis - kai asmuo tvarko savo buhalteriją pagal dvejybinį įrašą. Tokiais atvejais galima iš apskaitos dokumentų nustatyti reikiamus duomenis.

Tai puikus būdas, kaip pradėti dirbti sau be jokios rizikos. Jei verslo idėja nepasiseks ir neuždirbsite nė cento, jums reikės sumokėti tik PSD įmokas, kurias tektų mokėti net ir neužsiimant individualia veikla. Techniškai - nieko neprarandate.
 

Pradėti individualią veiklą galėsite iš karto po to, kai užpildysite paraišką internetu:

  • Apsilankykite VMI internetinėje svetainėje ir prisijunkite prie asmeninės paskyros.
  • Raskite skiltį „Dokumentai ir pranešimai“ ir pasirinkite „Dokumentai“.
  • Tuomet paspauskite „Užsisakyti paslaugą“.
  • Sekančiame žingsnyje turite pasirinkti paslaugą „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas/individualios veiklos registravimas”.
  • Tuomet lieka tik užpildyti reikiamus duomenis ir patvirtinti užsakymą.

Jūsų prašymas bus patvirtintas arba atmestas per savaitę. Veiklą pradėti ir sąskaitas-faktūras išrašyti galėsite tik tuomet, kai prašymas bus patvirtintas. Iki tol negalėsite legaliai verstis jokia veikla.

 

Individualios veiklos nutraukimas

 

Nepasisekus dirbti savarankiškai, deja, tenka nutraukti individualią veiklą. Džiugu tai, jog individualios veiklos nutraukimas yra kur kas paprastesnis, nei įmonės veiklos sustabdymas.
 
Individualią veiklą galite nutraukti paprastai ir greitai:

  • Prisijunkite prie VMI paskyros.
  • Keliaukite į „Paslaugos” skiltį ir pasirinkite „Užsisakyti paslaugą”
  • Tuomet rinkitės „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas / individualios veiklos registravimas“.
  • Sekantis žingsnis - „Fizinio asmens individualios veiklos registravimas ir duomenų papildymas / keitimas mokesčių mokėtojų registre“.
  • Tuomet jums lieka užpildyti tam tikras skiltis: mokesčių mokėtojų tipai, veiklos duomenys, vykdymo vieta.
  • Paskutinis žingsnis - dokumento patvirtinimas.

Visa tai galite padaryti internetu - net neišėję iš namų. Visgi tie, kuriems šis procesas atrodo per sudėtingas, turi ir kitą variantą. Bet kada galite nuvykti į artimiausią VMI padalinį ir individualią veiklą nutraukti kartu su specialisto pagalba.

Nepamirškite, kad paraišką dėl individualios veiklos nutraukimo turite užpildyti ne vėliau kaip 5 darbo dienos po veiklos nutraukimo.

Individualios veiklos nutraukimas, kaip ir registravimas, visiškai nemokamas.

 

Registruotis PVM mokėtoju gali tekti šiais atvejais:

 

  • Jei per 12 mėnesių planuojamos pajamos siekia 45 000 eurų ar daugiau, reikia iš karto registruotis PVM mokėtoju;
  • PVM mokėtoju registruotis turi asmenys, kurie vieni arba kartu su kitais asmenimis kontroliuoja keletą juridinių asmenų, užsiimančių ekonomine veikla, ir jų pajamos per metus siekia daugiau nei 45 000 eurų.
  • Tie, kurie per metus įsigyja prekių iš kitų valstybių narių, kurių suma viršija 14 000 eurų, turi registruotis PVM mokėtojais.

 

Ar verta registruotis PVM mokėtoju, jei to nereikalauja įstatymas?

 

Nors nemaža dalis smulkiųjų verslininkų keisčiausiais būdais bando išvengti prievolės tapti PVM mokėtojais, kai kurie savanoriškai registruojasi ir moka papildomus mokesčius. Kodėl? Tapimas PVM mokėtoju suteikia galimybę susigrąžinti dalį sumokėto PVM. Tačiau prieš nusprendžiant, ar verta registruotis PVM mokėtoju, turite sau atsakyti į šiuos klausimus:

  • Ar pajusite PVM susigrąžinimo naudą? Pasitaiko, kad pajamos būna gerokai didesnės, nei sąnaudos, tačiau neviršija nurodytų sumų. Deja, bet tokiais atvejais nevisada apsimoka registruotis PVM mokėtoju.
  • Kitas klausimas - ar jūsų tiekėjai yra PVM mokėtojai? Jei taip, tuomet be klausimo turite registruotis PVM mokėtoju. Tokiu atveju galėsite susigrąžinti PVM, kurį mokėjote už pirktas prekes.
  • Atkreipkite dėmesį į tai, ar jūsų klientai yra PVM mokėtojai. Neretai PVM mokėtojai nori bendradarbiauti tik su PVM mokėtojais dėl aukščiau išvardintos priežasties. Daugelis PVM mokėtojų nori pasinaudoti galimybe susigrąžinti sumokėtą PVM, todėl tie, kurie atsisako savanoriškai tapti PVM mokėtojais, gali prarasti potencialius klientus.
  • Nepamirškite prieš savanoriškai tampant PVM mokėtoju pasitarti su buhalteriu, ar dėl to nepadidės buhalterinės sąnaudos. PVM mokėtojams tenka ne tik kas mėnesį pateikti tam tikras deklaracijas, bet ir atsiranda PVM mokesčių pavedimai Valstybinei mokesčių inspekcijai.
  • Įvertinkite tai, jog tapę PVM mokėtojais turėsite pakelti prekių ir paslaugų kainas. Ar tai neatbaidys klientų?
  • Pasidomėkite, ar jūsų konkurentai yra PVM mokėtojai.

 

Jei Valstybinė mokesčių institucija jus patvirtino PVM mokėtoju, jūs privalote:

 

  • Pradėti mokėti PVM;
  • Pateikti PVM deklaracijas;
  • Išrašyti klientams PVM sąskaitas-faktūras, o ne sąskaitas-faktūras;
  • Išrašytas PVM sąskaitas-faktūras teikti Valstybinei mokesčių institucijai.

Kokie yra individualios veiklos privalumai?

Dauguma laisvai samdomų specialistų renkasi ne įmonės steigimą, o individualios veiklos pažymą. Toks pasirinkimas nekelia nuostabos, kadangi individualios veiklos pažyma turi be galo daug privalumų:

  • Individualios veiklos įregistravimas yra ne tik greitas ir lengvas, bet ir visiškai nemokamas. Be to, įregistruoti individualią veiklą galite ne tik VMI skyriuose, paštu, bet ir VMI paskyroje internetu.
  • Nėra reikalingas įstatinis kapitalas.
  • Nustebsite, tačiau vykdant individualią veiklą yra galima įdarbinti darbuotojus.
  • Individualios veiklos buhalterija yra nesudėtinga, todėl kiekvienas apskaitą vesti gali savarankiškai.
  • Jeigu norėsite nutraukti individualią veiklą, galėsite tai padaryti be jokių rūpesčių. Individuali veikla ne tik gali būti nutraukta bet kuriuo metu, bet ir pats nutraukimo procesas yra nesudėtingas ir nemokamas.

Kokie trūkumai?

Prieš nuspręsdami, kurią veiklos formą rinktis, nepamirškite įvertinti ne tik individualios veiklos privalumus, bet ir trūkumus:

  • Vykdant individualią veiklą tenka susitaikyti, jog yra taikoma asmeninė atsakomybė. Kadangi esate fizinis asmuo, finansiniai įsipareigojimai turės būti padengti iš jūsų lėšų. Tai reiškia, jog nutraukę individualią veiklą vis tiek turėsite grąžinti visas skolas, negalėsite paskelbti bankroto.
  • Individualios veiklos plėtros galimybės yra ribotos. Todėl neretai tie, kurie nori plėstis, ieškoti naujų partnerių, turi nutraukti individualios veiklos veiklą ir galiausiai steigti įmonę.
  • Deja, bet individualios veiklos mokesčiai nėra palankūs daugiau uždirbantiems. Kuo didesnį uždarbį turėsite, tuo didesnius mokesčius teks mokėti.

Kokius mokesčius tenka mokėti užsiimantiems individualia veikla?

Renkantis veiklos formą reikia nepamiršti atsižvelgti ne tik į privalumus ir trūkumus, bet ir mokamus mokesčius. Individualia veikla besiverčiantiems asmenims tenka mokėti GPM, VSD, PSD ir tam tikrais atvejais PVM mokesčius.

  • Gyventojų pajamų mokestis (GPM) yra mokamas nuo 5 proc. iki 15 proc., priklausomai nuo to, koks yra metinis uždarbis. Jeigu jis siekia iki 20 000 eurų, mokėti reikės 5 proc., siekiant 35 000 eurų yra taikomas 15 proc. GPM mokestis.
  • Valstybinis socialinis draudimas (VSD) ir privalomasis sveikatos draudimas (PSD) yra mokami nuo 90 proc. apmokestinamų pajamų. VSD mokama 12,52 proc., 14,92 proc. arba 15.52 proc., priklausomai nuo to, kokio dydžio kaupiama papildoma pensija. PSD mokestis yra 6.98 proc. nuo galiojančios minimalios mėnesinės algos.
  • Individualia veikla besiverčiantis asmuo turi registruotis PVM mokėtoju, jeigu jo pajamos siekia daugiau nei 45 000 eurų per metus.

Kam paranku rinktis individualią veiklą?

Individualios veiklos pažyma leidžia tapti laisvai samdomu specialistu greitai ir be jokių investicijų, todėl tai idealus pasirinkimas tiems, kurie nori užsidirbti iš savo pomėgio. Individualią veiklą dažnai renkasi programuotojai, dizaineriai, fotografai, vertėjai ir daugelio kitų specialybių atstovai. Jeigu artimiausiuose planuose neturite didelių ambicijų, norite dirbti vietinėje rinkoje ir neketinate uždirbti milijonų, tuomet individualios veiklos pažyma - tobulas pasirinkimas.
 

Visgi tie, kurie ketina kurti maisto gamybos, statybų sektorius, planuoja bendradarbiauti su juridiniais, o ne fiziniais asmenimis, galbūt net už Lietuvos ribų, turėtų apsvarstyti šioms veikloms palankesnius variantus, pavyzdžiui, MB arba UAB steigimą.

Apskaitos žurnalo pildymas

Užsiimantys individualia veikla turi pildyti pajamų ir išlaidų žurnalą. Jame turi būti fiksuojamas tiek uždarbis, tiek išlaidos. Nebent mokant mokesčius nepateikiamos išlaidos ir atskaičiuojama 30 procentų nuo pajamų. Tokiais atvejais fiksuoti reikia tik uždarbį. Pajamų ir išlaidų žurnalo pildymas nėra sudėtingas. Jame iš viso yra tik 8 skiltys, kuriose paprasčiausiai reikia pateikti informaciją, kurią rasite sąskaitose-faktūrose. Paprasčiausia pajamų ir išlaidų žurnalą vesti elektroniniu būdu. Tai ne tik padės sutaupyti laiko, bet ir išvengti nesklandumų ateityje. Nepamirškite, kad pajamų ir išlaidų žurnalas turi būti saugomas 10 metų.
 

Kokius duomenis pateikti sąskaitoje-faktūroje?

Norint tvarkingai vesti buhalterinę apskaitą, reikia ne tik pildyti pajamų ir išlaidų žurnalą, bet ir klientams išrašyti sąskaitas-faktūras. Jose turi būti pateikti šie duomenys:

  • Dokumento pavadinimas. Dažniausiai individualia veikla besiverčiantys asmenys išrašo sąskaitą-faktūrą. Žinoma, galimi ir kiti variantai, pavyzdžiui, PVM sąskaita faktūra, jei esate PVM mokėtojas.
  • Toliau seka dokumento serijos numeris. Tai gali būti ne tik raides, bet ir skaičiais.
  • Dokumente turi būti nurodyta data.
  • Nepamirškite nurodyti, kokias prekes ar paslaugas įsigijo pirkėjas. Nurodykite vienetus bei kainas.
  • Pateikite savo asmeninius duomenis: vardą, pavardę, individualios veiklos pažymos numerį ir pan.
  • Nepamirškite pateikti pirkėjo duomenų: vardą, pavardę, kontaktinius duomenis.

Ar būtina išrašyti išankstinę sąskaitą-faktūrą?

Tie, kurie paslaugas teikia nuotoliniu būdu, turėtų apsidrausti ir prieš atlikdami darbus siųsti išankstinę sąskaitą-faktūrą. Joje gali būti nurodyta apmokėti visą arba dalinę sumą už teikiamas paslaugas. Tačiau nepamirškite, kad išankstinė sąskaita-faktūra nėra paslaugų įsigijimo dokumentas, todėl atlikus paslaugas, būtinai turėsite išrašyti sąskaita-faktūrą ir įtraukti ją į pajamų ir išlaidų žurnalą.

Taigi, svarbiausi aspektai, ką reikėtų žinoti prieš pradedant veiklą, kaip ją registruoti ir ką daryti, jeigu veiklos toliau vykdyti neplanuojate. Visa tai galima atlikti savarankiškai internetu.
 

Individualios veiklos registravimas

Paprasčiausia tą būtų padaryti prisijungtus prie VMI asmeninės paskyros ir atliekant kelis paprastus žingsnius:
1.    Pasirinkti skiltį „Dokumentai ir pranešimai“
2.    Toliau pasirinkti „Dokumentai“
3.    Spausti „Užsisakyti paslaugą“
4.    Ir naujai atsidariusiame langelyje pasirinkti šią paslaugą: „Mokesčių mokėtojo registrinių duomenų tvarkymas/individualios veiklos registravimas”
5.    O tuomet beliks užpildyti visą reikiamą informaciją bei patvirtinti šią formą. Apie sėkmingą veiklos užregistravimą papildomai būste informuoti elektroniniu paštu.
 
Dar vienas labai svarbus aspektas yra kodas, kurį privalu nurodyti norint pradėti vykdyti individualią veiklą bei ją registruojant. Jį reikėtų pasirinkti iš ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus pagal tai, kas geriausiai atitinka jūsų veiklos pobūdį. O jeigu kyla papildomų klausimų arba atsiranda neaiškumų, visuomet galima susisiekti su šioje srityje dirbančiais specialistais bei pasikonsultuoti. Nors dabar šio kodo pasirinkimas jau nėra toks svarbus kaip buvo anksčiau. Kadangi nepriklausomai nuo vykdomos veiklos mokesčių dydis bei jų skaičiavimo principas nesikeičia. Tačiau vis tiek vertėtų rinktis atsakingai.
 
Lygiai taip pat nereikėtų pamiršti, jog apie kažkokius duomenų pasikeitimus vykdant veiklą reikėtų informuoti VMI 5 darbo dienų bėgyje.
 

Individualios veiklos nutraukimas

Tai lygiai taip pat paprasta kaip ir įregistruoti šią veiklą, kadangi viską galima atlikti savarankiškai internetu. Tereikia apsilankyti asmeninėje VMI paskyroje ir ten rasite pagrindinius žingsnius, kuriuos reikia atlikti norint nutraukti vykdomą veiklą. Tą padaryti galima ir apsilankius VMI padalinyje gyvai, nors tai tikrai nėra būtina.

Verslo liudijimas

Šis dokumentas suteikia galimybę oficialiai verstis veikla sumokėjus nustatyto dydžio pajamų mokestį. Kas kartais gali būti labai patrauklu iš finansinės perspektyvos, tačiau kartu yra ir nemažai apribojimų. Kadangi yra pakankamai nedaug veiklos rūšių, kuriomis galima verstis turint verslo liudijimą. Todėl prieš svarstant apie tokį variantą vertėtų pasitikrinti ar vykdoma veikla patenka į tą veiklų sąrašą.
 
Taip pat turint verslo liudijimą negalima teikti paslaugų juridiniams asmenims, kurių vykdoma veikla sutampa su jūsų. Šios veiklos vykdyti negalės ir PVM mokėtojai. O bendra per metus gautų pajamų suma iš juridinių asmenų negali viršyti 4500 Eurų. Pasiekus šią ribą pajamos bus apmokestinamas lygiai taip pat kaip ir turint individualios veiklos pažymą.
 
Taigi, prieš pasirenkant verslo liudijimą reikėtų gerai apsvarstyti jo apribojimus bei sąlygas. Pats dokumentas, suteikiantis galimybę versti veikla, išduodamas per 4 darbo dienas ir gali galioti nuo vienos dienos iki vienerių metų. Vėliau jį galima nesunkiai pratęsti.
 

Individualios veiklos pažyma

Tai dokumentas, patvirtinantis, jog asmuo užregistravo savo veiklą ir gali oficialiai ja užsiimti. Jis suteikiamas iš karto, kai teisingai užpildomas prašymas, ką galima padaryti ir internetu. Šiuo atveju veiklų spektras gerokai platesnis, bet renkantis vertėtų patikrinti visą jų sąrašą.
Be to, individualios veiklos pažyma neturi tiek daug apribojimų, todėl galima drąsiai bendradarbiauti tiek su fiziniais, tiek ir su juridiniais asmenimis. Kadangi ir mokesčiai bus mokami nuo faktiškai gautų pajamų metų gale. O jeigu jų nebūtų, tuomet ir mokėti nieko nereikėtų, priešingai, negu turint verslo liudijimą.
 
Kadangi ši pažyma yra tokia neįpareigojanti, todėl ji suteikiama neterminuotam laikui. O norint nutraukti vykdomą veiklą pakanka informuoti VMI ir tas bus padaryta per 5 darbo dienas.
 
Taigi, pasirinkus verslo liudijimą iš karto reikės sumokėti fiksuoto dydžio pajamų mokestį, o individualios veiklos pažyma nereikalauja jokių pradinių investicijų. Be to, ji suteikia gerokai daugiau laisvės bei galimybę verstis įvairesnėmis veiklomis.

Kaip pildomas pajamų išlaidų žurnalas?

Tai vienas iš svarbiausių apskaitos dokumentų užsiimantiems savarankiška veikla. Jame turi būti užfiksuotos tiek pajamos, tiek ir patiriamos išlaidos. Tiesa, pastarosios dalies pildyti nebūtina tuomet, kai pasirenkama 30% nuo gautų pajamų laikyti kaip išlaidas. Jų kažkaip pagrįsti nereikia. Tačiau reikėtų įsivertinti dar veiklos pradžioje, kiek iš tikrųjų patiriate išlaidų. Ir, jeigu šis skaičius didesnis, negu minėtieji 30%, tuomet geriau fiksuoti informaciją. Kadangi nuo to priklausys ir mokesčių dydis.
 
Nepriklausomai nuo to, šiame žurnale pajamos turėtų būti užfiksuotos visuomet. Tik vienu atveju jos bus fiksuojamos tuomet, kai buvo gautas apmokėjimas – pagal pinigų apskaitos principą, o kitu atveju, kai buvo suteiktos paslaugos – pagal kaupimo principą. Antrasis variantas galioja PVM mokėtojams.
 

Ar privaloma ir kada reikės registruotis PVM mokėtoju?

To daryti tikrai nėra būtina. Aišku, yra du pagrindiniai kriterijai, dėl kurių jau teks registruotis bei tapti PVM mokėtoju. Jeigu pajamos per pastaruosius 12 mėnesių viršija 45 tūkstančius Eurų ir jeigu veikloje naudojamas ilgalaikis turtas. Kas pasitaiko tikrai nedažnai. Todėl įprastu atveju, jeigu veikla neatneš tiek pajamų ir neplanuojate naudoti asmeninio turto, apie tai galvoti nereikėtų. Kadangi tai tik papildomi niuansai, į kuriuos taip pat reikėtų įsigilinti. Tuomet keičiasi ir pati apskaita.
 

Sąskaita faktūra – pagrindinis atsiskaitymo dokumentas

Labai retais atvejais individualioje veikloje naudojamas kasos aparatas. Todėl dokumentas, patvirtinantis paslaugų suteikimą ar pardavimą, bus sąskaita faktūrą. Kurią galima išrašyti tiek pasinaudojant specialiomis programomis, tiek ir savarankiškai laisva forma. Tiesa, labai svarbu, jog šiame dokumente būtų visa reikiama informacija:
•    Pavadinimas, kas įprastai bus tiesiog „Sąskaita faktūra“
•    Serija bei numeris. Tai dviejų arba daugiau raidžių kombinacija ir iš eilės kiekvienoje sąskaitoje numeruojama seka. Galima pradėti, pavyzdžiui, nuo AA0001 ir taip tęsti toliau
•    Individualios veiklos pažymos numeris, kas atitiks pardavėjo kodą
•    Išrašymo data
•    Prekės, parduoto turo ar suteiktos paslaugos pavadinimas, kaina
•    Vardas, pavardė ir parašas
 
Lygiai tokia pati informacija pateikiama ir apie pirkėją. Tiesa, vietoj individualios veiklos pažymos numerio dažnu atveju bus įmonės kodas, jeigu tai ne asmuo, o juridinis vienetas.

Elektroninės individualios veiklos apskaitos privalumai

Šiuo atveju praktiškai visą darbą atlieka specialios tam pritaikytos programos. Todėl tereikia suvesti pagrindinius duomenis apie pajamas ir išlaidas. O tuomet net ir sąskaita faktūra sugeneruojama automatiškai. Kas labai naudinga bendradarbiaujant su tais pačiais klientais. Kadangi kiekvieną kartą nereikia iš naujo suvedinėti jų duomenų. Be to, visa ši informacija automatiškai perkeliama į pajamų išlaidų žurnalą. Todėl galima pamiršti ir apie jo pildymą.
 
Taigi, toks variantas yra nepalyginamas su savarankiška apskaita, ypač, jeigu tam naudojamos tradicinės popierinės formos. Kuriomis reikia pasirūpinti, jas pildyti ir tam sugaišti daugybę laiko. O kartu rizikuoti ir galimomis klaidomis ar netikslumais.
 

Paprastesnis deklaravimas ir mokesčių mokėjimas

Įprastu atveju reikėtų susumuoti visas gautas pajamas bei išlaidas, o tada apsiskaičiuoti, kokie turėtų būti mokami mokesčiai. Ką galima padaryti ir specialių skaičiuoklių pagalba, tačiau tai taip pat reikalauja nemažai laiko. O tuo tarpo elektroninės apskaitos programos suteikia galimybę viso to išvengti. Kadangi visi mokesčiai už tam tikrą periodą gali būti apskaičiuoti automatiškai. Taip pat yra ir tokių įrankių, kurie suteikia galimybę apmokėti mokesčius vos kelių mygtukų paspaudimu.
 

PVM niuansai

Per 12 mėnesių laikotarpį viršijus 45 tūkstančius Eurų pajamų automatiškai pasikeičia ir apskaita. Todėl vėl tenka susidurti su papildomais niuansais bei formalumais. Tačiau naudojantis elektroninėmis apskaitos programomis net ir šioje vietoje viskas bus paprasčiau. Kadangi tuomet bus galimybė pasinaudoti pakankamai paprasta PVM ribos skaičiuokle ir atitinkamai perskaičiuoti papildomų pajamų mokesčius.
 
Tad šiomis dienomis tikrai yra galimybių, kurios padės palengvinti individualios veiklos apskaitą ir pamiršti praktiškai visus su tuo susijusius rūpesčius. Tuo labiau, kad tą galima padaryti visiškai automatiškai ir savo laiką skirti gerokai svarbesnėms veikloms.

Iki kada tą reikia padaryti?


Kiekvienais metais galutinė data gali kažkiek skirtis. Tačiau tikrai nerekomenduojama delsti bei laukti paskutinės dienos. Tuo labiau, kad deklaravimui yra skiriami trys mėnesiai. Ir kuo anksčiau tą padarysite, tuo anksčiau galėsite ramiai gyventi, nesijaudinant apie dar laukiančius mokesčius. O galbūt pradžiugins ir grąžinama pajamų mokesčio permokos dalis. Kalbant apie konkrečias datas, tai už 2021 metus deklaraciją pateikti reikėjo iki gegužės 2 dienos.
 

Kas privalo deklaruoti pajamas?


Pirmiausia, tai būtų visi savarankiškai dirbantieji ir visai nesvarbu, ar tai individualios veiklos pažyma, ar verslo liudijimas. Taip pat tie, kurie gavo pajamų už parduotą turtą ar kažkokių kitų pajamų, dėl kurių pateikti deklaraciją privalu. Tą padaryti turės visi, kuriems privalu perskaičiuoti pajamų mokestį. Ir kiekvienas, kuris nori susigrąžinti dalį pajamų mokesčio. Kas yra rekomenduojama. O norint sužinoti, ar jūsų konkrečiu atveju reikės pateikti deklaraciją, geriausia būtų susisiekti ir pasitikslinti VMI.
 

Kaip pateikti deklaraciją?

 
Šiomis dienomis tai tikrai nebus sudėtinga. Kadangi dažnu atveju visa informacija apie pajamas bei mokesčius automatiškai būna sukelta į VMI sistemą. Todėl tereikia prisijungti prie „Mano VMI“, ten pasirinkus patogiausią tapatybės patvirtino būdą prisijungsite ir galėsite pradėti deklaracijos pildymą.
 
Jeigu visa pateikta informacija bus teisinga, tuomet beliks sekti nurodytus žingsnius iki jos pateikimo ir papildomai pildyti nieko nereikės. Nebent trūktų kažkurių duomenų arba juos reikėtų patikslinti. Taip pat visuomet galima į pagalbą pasitelkti parengtą instrukciją.
 
O nenorintieji savarankiškai pildyti deklaracijos internetu, tą gali padaryti atvykę į VMI gyventojų aptarnavimo vietas. Tiesa, prieš apsilankymą būtų pravartu užsiregistruoti iš anksto.
 

Kam mokėti mokesčius?


Jeigu reikia sumokėti GPM, tuomet jis bus tiesiogiai mokamas VMI, ką galima nesunkiai padaryti toje pačioje internetinėje svetainėje. O VSD ir PSD reikės sumokėti Sodrai. Tą galima padaryti tiek prisijungus prie Sodros paskyros internetinėje svetainėje, tiek ir pervedant pinigus į nurodytas Sodros sąskaitas pagal atitinkamus įmokų kodus.
 

GPM grąžinimas


Permokos bus grąžinamos automatiškai į nurodytą sąskaitą po deklaracijos pateikimo. Jas turėtumėte gauti iki liepos 31 dienos. Tačiau iškart pateikus deklaraciją matysite, kokia suma jums bus grąžinama.

Sąskaitos

Jei asmenys nenaudoja kasos aparato, turi išrašyti apskaitos dokumentą. Dažniausiai naudojama standartinė, PVM, išankstinė ir kreditinė sąskaita-faktūra. Apžvelkite visas ir nuspręskite, kuri iš jų yra jums tinkamiausia.

 

Sąskaita-faktūra

 

Sąskaitą-faktūrą dažniausiai renkasi individualia veikla užsiimantys asmenys, kurie nėra PVM mokėtojai. Ja yra įforminamas prekių arba paslaugų pardavimas. Sąskaitoje-faktūroje reikia nurodyti šiuos duomenis:

  • Dokumento pavadinimas.
  • Sąskaitos-faktūros serija ir numeris.
  • Sąskaitos-faktūros išrašymo data. Galite pridėti ir datą, nurodančią iki kada reikia sumokėti nurodytą sumą.
  • Pardavėjo duomenys. Fiziniai asmenys turi nurodyti vardą, pavardę, individualios veiklos pažymos numerį bei kontaktinius duomenis. Juridiniams asmenims reikia nurodyti visus rekvizitus, įskaitant ir teisinę formą.
  • Būtina įtraukti atsiskaitomosios sąskaitos numerį, kur pirkėjas turės pervesti nurodytą sumą.
  • Pirkėjo duomenys. Tai gali būti tiek fizinio, tiek juridinio asmens duomenys.
  • Prekių ar paslaugų pavadinimas, kiekis, kaina bei bendra suma.

 

Sąskaitą-faktūrą reikia išrašyti dviem egzemplioriais. Vienas lieka jums, o kitas turi būti pristatytas pirkėjui. Kadangi tai oficialus dokumentas, jis būtinai turi būti įtrauktas į pajamų ir išlaidų žurnalą.

 

PVM sąskaita-faktūra

 

PVM sąskaitą-faktūrą turi išrašyti PVM mokėtojai. Tai taip pat oficialus dokumentas, todėl jis turi būti įtrauktas į apskaitą. PVM sąskaitoje-faktūroje turi būti nurodomi tie patys duomenys, kaip ir standartinėje sąskaitoje-faktūroje. Tik papildomai turi būti nurodyti keli duomenys:

  • PVM mokėtojo kodas.
  • Suma turi būti nurodyta ir be, ir su PVM.

 

Išankstinė sąskaita-faktūra

 

Išankstinė sąskaita-faktūra nėra oficialus dokumentas, tai tiesiog laisvos formos susitarimas, įtvirtinantis išankstinį apmokėjimą. Išankstinėje sąskaitoje-faktūroje gali būti nurodyta apmokėti dalinę arba visą sumą už parduodamas prekes ar paslaugas. Dažniausiai ji siunčiama pirkėjams, norint apsidrausti ir įsitikinti, kad už prekes ar paslaugas bus tikrai apmokėta. Kai pirkėjas apmoka sąskaitą, pardavėjas gali išsiųsti prekes ar pradėti atlikti paslaugas. Išankstinėje sąskaitoje-faktūroje turi būti pateikti duomenys, kaip ir standartinėje sąskaitoje-faktūroje. Kai darbai atlikti, išsiunčiama sąskaita-faktūra arba PVM sąskaita-faktūra.

 

Kreditinė sąskaita-faktūra

 

Kreditinė sąskaita-faktūra yra oficialus dokumentas, skirtas pakoreguoti standartinę ar PVM sąskaitą-faktūrą. Ją gali tekti išrašyti šiais atvejais:

  • Keitėsi prekių ar paslaugų kiekis arba kaina.
  • Keitėsi PVM tarifas.
  • Taisomos aritmetinės klaidos, kurios buvo padarytos sąskaitoje-faktūroje.
  • Buvo grąžinta dalis ar visos prekės.
  • Buvo atsisakyta paslaugų.
  • Buvo suteiktos nuolaidos.

 

Norint teisingai išrašyti kreditinę sąskaitą-faktūrą, jums reikės pateikti šiuos duomenis:

  • Nurodyti, jog tai kreditinė sąskaita-faktūra, tęsiant standartinę numeraciją.
  • Pateikti sąskaitos išrašymo datą;
  • Nurodyti savo ir pirkėjo rekvizitus, kurie sutampa su koreguojamos standartinės ar PVM sąskaitos-faktūros rekvizitais.
  • Reikia nurodyti sumą, kuri buvo grąžinta. Suma turi būti pateikta su minuso ženklu.
  • Turi būti nurodyta kreditinės sąskaitos-faktūros priežastis.

 

Kaip turi atrodyti sąskaita-faktūra?

 

Nėra vieno šablono, pagal kurį visi turi išrašyti sąskaitą-faktūrą. Ji gali ir turi būti unikali. Kiekvienas verslininkas gali pasirinkti skirtingą šriftą ir pan. Kai kurie sąskaitų-faktūrų išrašymui skiria daugiau laiko ir padaro jas kuo unikalesnes. Visgi tai nėra būtinybė. Klientams svarbiausia, jog sąskaita-faktūra būtų tvarkinga ir aiški. Jei norite, jog sąskaita-faktūra neatrodytų neprofesionali, skirkite laiko ir kiekvieną kartą prieš išsiųsdami ją klientui, patikrinkite, ar visi duomenys pateikti teisingai. Pasitaiko, jog vėliau kliento buhalteriams tenka susisiekti su asmeniu, išrašiusiu sąskaitą, kad galėtų pasitikslinti duomenis. Tai ne tik atima kliento, bet ir jūsų laiką.

 

Nepamirškite, jog profesionalioje sąskaitoje-faktūroje būtinai turi būti įterptas logotipas. Žinoma, to nereikalauja įstatymas, tačiau tokiu būdu ne tik sąskaita-faktūra atrodys profesionalesnė, bet ir padėsite klientui jus labiau įsiminti. Tam tikra prasme, tai savotiška reklama.

 

Kas turi būti įtraukta į sąskaitą-faktūrą?

 

Dokumente turi būti nurodyti šie duomenys:

  • Dokumente turi būti nurodytas pavadinimas.
  • Data, kada buvo išrašyta ir išsiųsta sąskaita-faktūra. Norint išvengti neaiškumų, patariama įvesti ir datą, kuri žymėtų iki kada reikia apmokėti sąskaitą-faktūrą.
  • Pardavėjo asmeniniai duomenys. Fiziniai asmenys turi pateikti savo vardą, pavardę, individualios veiklos kodą bei kontaktinius duomenis, juridiniai asmenys turi pateikti juridinio asmens rekvizitus.
  • Dokumente turi būti nurodyti pirkėjo duomenys. Jei pirkėjas nenori pateikti savo asmeninių duomenų, pavyzdžiui, asmens kodo, gyvenamosios vietos, užtenka nurodyti vardą, pavardę, kontaktinius duomenis.
  • Turi būti nurodytos prekės ar paslaugos, už kurias moka pirkėjas. Dokumente turi būti nurodyti ne tik prekių ar paslaugų pavadinimai, bet ir mato vienetai, kaina ir suma.
  • Paskutinėje skiltyje turi būti nurodytas asmuo, išrašęs sąskaitą-faktūrą, bei asmuo, kuris priėmė sąskaitą-faktūrą.

 

Norint išrašyti sąskaitą-faktūrą, reikia pateikti šiuos duomenis:

 

  • Apskaitos dokumento pavadinimą. Tai gali būti sąskaita-faktūra, PVM sąskaita-faktūra, kreditinė arba išankstinė sąskaita.
  • Įrašyti apskaitos dokumento datą. Nepamirškite, kad data yra labai svarbi rekvizitų dalis, kurios negalima taisyti.
  • Dokumentus turi turėti unikalų numerį, dažniausiai tai raidžių ir skaičių kombinacija.
  • Pardavėjo rekvizitai. Nesvarbu, paslaugas parduodate kaip fizinis ar juridinis asmuo, būtinai turite pateikti asmens rekvizitus. Jei esate fizinis asmuo, tuomet parašykite savo vardą, pavardę, individualios veiklos numerį bei sąskaitą, į kurią klientas turės pervesti pinigus. Nepamirškite įtraukti kontaktinius duomenis, pavyzdžiui, telefono numerį. Jei esate juridinis asmuo, tuomet pateikite juridinio asmens rekvizitus.
  • Pateikite pirkėjo duomenis. Jei pirkėjas yra fizinis asmuo, įrašykite vardą, pavardę bei kontaktinius duomenis. Jei fizinis asmuo yra PVM mokėtojas, nepamirškite įrašyti PVM mokėtojo kodo.
  • Turi būti nurodyti mato vienetai, prekės ar paslaugos kaina bei bendra suma.

 

Tie patys duomenys bus reikalingi ir sąskaitos-faktūros, ir PVM sąskaitos-faktūros išrašymui. Sąskaitą-faktūrą išrašyti būtina bet kokia verslo forma besiverčiantiems asmenims, išskyrus tiems, kurie dirba pagal verslo liudijimą.

 

Kaip elgtis, jei fizinis asmuo neprašo sąskaitos-faktūros?

 

Pasitaiko, jog fiziniai asmenys neprašo sąskaitos-faktūros. Ar tai reiškia, jog tuomet sąskaitos-faktūros išrašyti nebūtina? Deja, bet ne. Net ir tuomet, kai asmuo nepageidauja gauti sąskaitos-faktūros, vis tiek turite ją išrašyti ir užpildyti apskaitos žurnalą.

 

Sąskaita-faktūra turi būti išrašoma dviem egzemplioriais

 

Nepamirškite, kad sąskaitą-faktūrą turi turėti ne tik klientas, bet ir jūs. Nesvarbu, ar esate PVM mokėtojas, ar ne, vis tiek turite kaupti sąskaitas-faktūras ir vesti apskaitos žurnalą.

 

Kaip išrašyti sąskaitą-faktūrą greičiau?

 

Jei nenorite rašydami sąskaitą-faktūrą sugaišti daug laiko, patariame pasiruošti šabloną. Tokiu būdu galėsite tik pakeisti pirkėjo ir užsakymo duomenis. Tai ne tik padės sutaupyti laiką, bet ir sąskaitos-faktūros išrašymas bus kur kas paprastesni

Laisva forma bei svarbiausi duomenys

Nors tai oficialus dokumentas, tačiau sąskaita gali būti išrašoma pakankamai laisva forma. Tačiau labai svarbu, jog joje būtų svarbiausi punktai:
•    Dokumento pavadinimas bei serijos numeris – tai bus tiesiog „Sąskaita faktūra“ ir po sekantys iš eilės numeruojami skaičiai, kurie gali būti naudojami kartu su norima raidžių kombinacija. Pavyzdžiui, AAA0012 ar JJS0012.
•    Data – kada buvo išrašyta sąskaita faktūra arba kada buvo suteiktos paslaugos, parduotos prekės. Tai priklauso nuo pasirinkto apskaitos principo.
•    Informacija apie prekę ar paslaugą – vienetai bei kitu susijusi informacija, kuri bus svarbi ne pirkėjui, bet jums.
•    Asmeniniai bei pirkėjo duomenys – tai pagrindiniai rekvizitai, tarp kurių bus vardas, pavardė, individualios veiklos numeris, adresas, galima nurodyti ir banko sąskaitą ar įmonės kodą. Tiesa, tikrai ne kiekvienas pirkėjas norės dalintis asmenine informacija, todėl šioje vietoje gali pakakti vien tik jo vardo bei pavardės.
 
Lygiai taip pat galima išrašyti ir išankstinę sąskaitą faktūrą, kas pakankamai naudinga ir kartu tarnauja kaip pirkėjo mokumo garantija. Taip pat kai kurie paslaugų gavėjai ar pirkėjai gali atsisakyti sąskaitos, kadangi ji jiems nėra būtina, tačiau nereikėtų pamiršti, jog pirmiausiai šis dokumentas bus svarbus jums.
 

Kada išrašoma PVM sąskaita faktūra?

 
Jeigu dirbantis savarankiškai asmuo per metus uždirba daugiau nei 45 tūkstančius Eurų, tuomet jis privalo registruotis PVM mokėtoju. Ir atitinkamai nuo to momento išrašyti PVM sąskaitas faktūras.
 
Taip pat yra tokių atvejų, kai ne pardavėjas, o pirkėjas gali išrašyti šią sąskaitą. Tai privalu įsigyjant žemės ūkio produkciją iš Lietuvoje registruotų PVM mokėtojų. Lygiai tas pats galioja ir ūkininkams, kuriems taikomas PVM kompensacija ir iš kurių yra perkama žemės ūkio produkcija. Visai nesvarbu, kokiems tikslams ji naudojama toliau.

Tokios situacijos neretai pasitaiko ne tik pradedantiems ir kol kas nepatyrusiems verslininkams, bet ir tiems, kurie teikiamomis paslaugomis užsiima ilgą laiką. Deja, bet atpažinti nesąžiningą pirkėją labai sudėtinga. Todėl neretai praverčia išrašyti išankstinę sąskaitą-faktūrą, kuri padeda apsidrausti nuo tokių situacijų. Kas yra išankstinė sąskaita-faktūra? Tai tiesiog laisvos formos susitarimas, leidžiantis už paslaugas ar prekes gauti avansinį mokėjimą. Tiesa, mokėti galima tiek pilną sumą už paslaugas prekes, tiek dalinę. Tai priklauso nuo susitarimo. Dažniausiai išankstinė sąskaita-faktūra išrašoma prieš atliekant darbus. Kai tik išankstinė sąskaita-faktūra apmokėta, išsiunčiamos prekės arba pradedami atlikti sutarti darbai.
 

Kas turi būti nurodyta išankstinėje sąskaitoje-faktūroje:

  • Pardavėjo juridinio arba fizinio asmens duomenys.
  • Sąskaitos, į kurią bus pervedamas mokėjimas, numeris.
  • Turi būti nurodyta išankstinės sąskaitos-faktūros išrašymo data.
  • Prekių ar paslaugų pavadinimas, kaina bei vienetai.
  • Pirkėjo duomenys.

Ar išankstinė sąskaita-faktūra įpareigoja?

Tai nėra įpareigojantis dokumentas. Jis neturi būti įtrauktas į apskaitą, be to, jis nepatvirtina, jog paslaugos buvo įsigytos. Jei pirkėjas persigalvoja ir nenori apmokėti išankstinės sąskaitos-faktūros, gali bet kada informuoti pardavėją ir nutraukti sandorį.

Kadangi išankstinė sąskaita-faktūra nepatvirtina paslaugų teikimo, atlikus paslaugas reikia išrašyti sąskaitą-faktūrą arba PVM sąskaitą-faktūrą. Jei išankstinėje sąskaitoje-faktūroje buvo nurodytas tik dalinis mokėjimas, sąskaitoje-faktūroje turi būti nurodyta ir pažymėta apmokėta sumos dalis. Šią sąskaitą-faktūrą reikia ne tik nusiųsti klientui, bet ir įtraukti į buhalterinę apskaitą.
 

Kada naudojamos išankstinės sąskaitos-faktūros?

Išankstinė sąskaita-faktūra yra puikus būdas, kaip apsidrausti nuo nesąžiningų pirkėjų. Neretai ją naudoja laisvai samdomi specialistai ir įmonės, teikiančios paslaugas nuotoliniu būdu. Išankstinę sąskaitą-faktūrą taip pat dažnai pasirenka įmonės, siūlančios tęstines ar prenumeruojamas paslaugas.
 

Ar pirkėjas gali atsisakyti apmokėti paslaugas iš anksto?

Pirkėjas visada turi teisę atsisakyti už paslaugas mokėti iš anksto, lygiai taip pat, kaip ir pardavėjas turi teisę atsisakyti atlikti paslaugas. Jei pirkėjas nesutinka apmokėti išankstinės sąskaitos-faktūros, greičiausiai jis nebus linkęs sąžiningai bendradarbiauti ir kels nesklandumus ateityje.

Todėl kažkokio vieno privalomo šablono nėra ir galima naudotis tiek kažkokiu pavyzdiniu variantu, tiek ir susikurti asmeninę sąskaitos faktūros formą arba pasilengvinti šį darbą specialių svetainių bei programėlių pagalba. Svarbu, jog dokumente būtų šie punktai:


  •  Pavadinimas bei serijos numeris – dažniausiai tai bus tiesios „Sąskaita faktūra“ ir po to sekanti raidžių bei skaičių kombinacija, kurią galima sugalvoti praktiškai bet kokią. Tik svarbu, jog numeracija eitų paeiliui su kiekviena išrašoma sąskaita. Todėl raides galima pasirinkti ir pagal savo veiklą ar asmeninius duomenis. Pavyzdžiui, AAA0010, BNB0010.
  • Dokumento data, o apskaitos žurnale jau galima rinktis ar fiksuoti šią datą, ar pinigų gavimo datą. Tai priklausys nuo pasirinkto apskaitos principo.
  • Prekių ar paslaugų pavadinimas bei jų kiekis. Ką reikėtų įvardinti pakankamai tiksliai bei aiškiai.
  • Asmeninė informacija: vardas, pavardė, individualios veiklos numeris, banko sąskaita bei adresas. Lygiai taip pat turėtų būti nurodoma informacija apie pirkėją. Tačiau tikrai ne kiekvienas norės dalintis asmeniniais duomenimis. Todėl įprastu atveju pakaks vien tik pirkėjo vardo ir pavardės, ypač, jeigu tai fizinis asmuo.

Labai svarbu suprasti, jog sąskaita faktūra pirmiausiai yra reikalinga jums kaip apskaitos dokumentas. Todėl ją išrašyti privalu, nepriklausomai nuo to, ar pirkėjui reikalingas šis dokumentas, ar ne.


Taip pat galima naudoti ir išankstines sąskaitas faktūras, kurios savo struktūra iš esmės nesiskiria nuo įprastų. Jos gali pasitarnauti kaip pirkėjo mokumo garantas.


O per metus uždirbus daugiau, negu 45 tūkstančius Eurų, reikės išrašyti PVM sąskaitą faktūrą. Tačiau prieš tai dar bus privalu užsiregistruoti PVM mokėtoju.


Universalus dokumentas su privalomais punktais

Taigi, iš esmės sąskaita faktūra gali būti pakankamai universali, tik svarbu išlaikyti jos struktūrą bei nepraleisti privalomų punktų. O dirbant savarankiškai tikrai pravers šablonai, kuriuose pakaks pakeisti tik pagrindinę informaciją, todėl kiekvieną kartą iš naujo kurti dokumento nereikės. Kas sutaupo nemažai laiko.


Juos galima susikurti tiek savarankiškai, tiek pasinaudoti tam skirtomis platformomis. Ir svarbu nepamiršti, jog kiekvienos išrašytos sąskaitos faktūros kopiją privalu saugoti. Kadangi VMI bet kada gali paprašyti pagrįsti tam tikras pajamas.

Mokesčiai

Tais atvejais, kai gyventojo apmokestinamosios pajamos (pajamos sumažintos patirtomis išlaidomis arba atskaičius 30 proc. nuo pajamų) iš inpidualios veiklos neviršija 20000 eurų per metus, tai nuo inpidualios veiklos pajamų mokėtino pajamų mokesčio dydis apskaičiuojamas tokia tvarka:
- nuo metinių inpidualios veiklos apmokestinamųjų pajamų apskaičiuojama pajamų mokesčio suma pritaikius 15 proc. pajamų mokesčio tarifą;

- iš gautos pajamų sumos atimamas pajamų mokesčio kreditas.
 

Pajamų mokesčio kredito suma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos neviršija (t. y. mažiau arba lygu) 20000 eurų per metus, taikytina pajamų mokesčio kredito formulė – Pajamų mokesčio kreditas (toliau -PMK) = metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos (toliau –MIVAP) x 0,1.
 

Pavyzdžiui.

Gyventojas gavo 19 000 eurų pajamų, patyrė 7 000 eurų išlaidų, inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudarė 12 000 eurų (19 000 – 7 000 = 12 000). Visu pirma, apskaičiuojama suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą 15 proc. pajamų mokesčio tarifą 12 000 x 0,15 = 1 800. Toliau yra apskaičiuojamas PMK 12 000 x 0,1 = 1 200. Taigi PMK = 1 200 eurų, apskaičiuota pajamų mokesčio suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta tarifą buvo 1 800 eurų. Mokėtinas pajamų mokesčio dydis būtų 600 eurų (1 800 – 1 200 = 600).
 

Pajamų mokesčio kredito suma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos yra didesnės negu 20 000 eurų per metus, taikytina pajamų mokesčio kredito formulė PMK = MIVAP x (0,1 – 2/300 000 x (MIVAP – 20 000)). Ši formulė taikoma, kai metinės apmokestinamosios inpidualios veiklos pajamos viršija 20 000 eurų per metus sumą (pvz. 20 000,01 eurų).
 

Pažymime, kad pagal šią formulę skaičiuojant PMK, galimi atvejai, kai po kablelio gaunami daugiau kaip du skaitmenys, tai tokiais atvejais po kablelio įrašomi du skaitmenys, o trečiasis apvalinamas: nuo 5 iki 9 laikomas 1 ir pridedamas prie antrojo po kablelio skaitmens ir pan. (pvz. apskaičiavus PMK gautas skaičius yra 1 666,66666(6), tokiu atveju skaičius yra apvalinamas ir galutinis PMK = 1 666,67).
 

Pavyzdžiui.

Gyventojas gavo 36000 eurų pajamų, patyrė 11000 išlaidų, metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudarė 25 000 eurų. Visu pirma apskaičiuojama pajamų mokesčio suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta 15 proc. pajamų mokesčio tarifą 25 000 x 0,15 = 3 750. Toliau apskaičiuojamas PMK pagal nustatytą formulę kai apmokestinamosios pajamos viršija 20 000 eurų, PMK – 25 000 x (0,1 – 2/300 000 x (25 000 – 20 000)) = 1 666,66(6). Taigi PMK = 1 666,67 eurų, o apskaičiuotas pajamų mokestis pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalį = 3 750 eurų. Mokėtinas pajamų mokesčio dydis būtų 2 083,33 eurų (3 750 – 1 666,67 = 2 083,33).
 

Pažymime, jog apskaičiuojant pajamų mokesčio kreditą yra gaunama neigiama suma, laikoma, jog pajamų mokesčio kreditas yra lygus 0.
 

 Pavyzdžiui.

Gyventojas apskaičiavo, kad jo metinės inpidualios veiklos apmokestinamosios pajamos sudaro 56 000 eurų. Apskaičiuojama suma pritaikius GPMĮ 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą 15 proc.
pajamų mokesčio tarifą 56 000 x 0,15 = 8 400. Toliau apskaičiuojama PMK pagal GPMĮ 182 straipsnio 3 dalyje nustatytą formulę – 56 000 x (0,1 – 2/300000 x (56 000 – 20 000)) = -7 840, taigi PMK yra neigiamas, todėl jis lygus nuliui (-7 840 = 0). Mokėtinas pajamų mokesčių dydis būtų 8 400 eurų (8 400 – 0 = 8 400).
 

Atkreipiame dėmesį, kad pagal nustatytas formules inpidualios veiklos pelnas neviršijantis 20 000 eurų per metus, faktiškai apmokestinamas 5 proc. tarifu, o kai metinis pelnas viršys 20 000 eurų per metus, taikomas pajamų mokesčio tarifas didės, kol pasieks nekintantį 15 proc. pajamų mokesčio tarifą (kai pelnas sieks 35 000 eurų per metus).

Kam aktualūs šie pakeitimai?

Jie palies praktiškai kiekvieną, kam privalu mokėti socialinio draudimo įmokas. Tai būtų visi savarankiškai dirbantys asmenys: tiek įsigiję verslo liudijimą, tiek ir vykdantys individualią veiklą. Taip pat besiverčiantys individualia žemės ūkio veikla. Įmokos kodas keičiasi ir neveikiančių įmonių savininkams bei neveikiančių bendrijų nariams ir savarankiškai PSD besidraudžiantiems žmonėms. Visi šie asmenys nuo liepos pirmosios turi mokėti įmokas su naujuoju kodu – 444. Tačiau kitiems šie pakeitimai nebus aktualūs.
 
 

Kokia yra įmokų įskaitymo tvarka?

Mokant socialinio draudimo įmokas jos įskaitomos nustatyta tvarka. Pirmiausia yra padengiamos asmens PSD įmokų skolos, prie jų galima priskirti ir atitinkamas palūkanas, baudas ar delspinigius. Tuomet dengiamos einamojo mėnesio PSD įmokos. Po jų asmens turimus VSD įmokų palūkanų, delspinigių ar baudų skolos. O galiausiai einamojo mėnesio VSD įmokos.
 
Beje, vykdant kelių skirtingų rūšių veiklas ir turint įmokų skolas už tą patį laikotarpį, šios skolos padengiamos proporcingai atsižvelgiant į jų dydį kiekvienoje veikloje. Ir būtent pagal tai paskirstoma sumokėta suma.
 
 

Kur galima rasti visą informaciją apie šias įmokas?

Paprasčiausia tą būtų padaryti prisijungus prie asmeninės Sodros paskyros, kurioje yra speciali skiltis – „įmokų mokėjimas“.  Tai bus aktualu visiems dirbantiems savarankiškai, užsiimantiems individualia žemės ūkio veikla ar tiesiog savarankiškai besidraudžiantiems PSD. Taip pat tik neveikiančių įmonių savininkas bei bendrijų nariams. Kur vienoje vietoje skelbiama visa informacija bei galima pamatyti susidariusius įsiskolinimus, baudas, palūkanas, delspinigius bei einamojo mėnesio įmokas, o taip pat ir permokas, jeigu jų yra. Šioje vietoje bus galima ne tik rasti aktualią informaciją, bet ir iš karto sumokėti socialinio draudimo įmokas.

Gyventojų pajamų mokestis – mokamas kartą per metus

Šį mokestį turi mokėti visi savarankiškai dirbantys gyventojai nuo pajamų, gautų Lietuvoje. Tiesa, jo dydis priklauso nuo veiklos rūšies. 15% turi mokėti visi laisvųjų profesijų atstovai, pavyzdžiui, advokatai, psichologai, dizaineriai architektai ir kiti. Tuo tarpu kiti pagal individualią veiklą dirbantys asmenys mokės 5% dydžio GPM. Taigi, viskas priklausys nuo pasirinktos veiklos rūšies. O tuomet dėl tikslaus mokesčio dydžio galima pasitikslinti susisiekus su Statistikos departamentu.
 

Privalomasis sveikatos draudimas – kiekvieną mėnesį arba kartą per metus (išimtiniai atvejai)

Šis mokestis suteikia galimybę nemokamai naudotis medicininėmis paslaugomis. Ir iš esmės jis yra visos Lietuvos sveikatos sistemos dalis, kuri paremta privalomuoju sveikatos draudimu ir gydymu, finansuojamu šiomis surinktomis lėšomis.
 
Nepriklausomai nuo gaunamų pajamų dydžio, kiekvieną mėnesį reikia mokėti 9% nuo minimalios mėnesinės algos siekiančias įmokas, kitu atveju draudimas prarandamas trims mėnesiams. Ir tuomet už medicinines paslaugas teks atsiskaityti savomis lėšomis. Tačiau išimtis taikoma tiems, už kuriuos jau yra mokamas PSD, pavyzdžiui, studentams, dirbantiems pagal darbo sutartį, pensininkams ar neįgaliesiems. Tokiu atveju kas mėnesį įmokų mokėti nereikės. Bet dėl konkretaus atvejo vertėtų pasitikslinti susisiekus su Mokesčių informacijos centru.
 

Valstybinis socialinis draudimas – sumokamas kartą metuose

Šis mokestis mokamas užsitikrinti, jog ateityje būtų skirta senatvės ar kitos rūšies pensija, bedarbio pašalpa. VSD įmokos dydis yra 28,5%, jeigu dirbantysis nedalyvauja papildomame pensijų kaupime. Tiesa, tiek PSD, tiek ir VSD mokamas nuo 50% apmokestinamųjų pajamų gautų iš individualios veiklos.
 
Ir nors visi šie mokesčiai bei įmokų dydžiai gali atrodyti painiai, tačiau šiomis dienomis galima pasinaudoti specialiomis skaičiuoklėmis, kurios įvedus pagrindinę informaciją automatiškai apskaičiuos mokėtiną sumą.

Kita

 

Iš ko susideda senatvės pensija? 

 

Senatvės pensija susideda iš dviejų dalių - bendrosios ir individualiosios pensijos.

 

Bendroji pensijos dalis

 

Ką turite žinoti apie bendrąją pensijos dalį? Visų pirma tai, jog ji priklauso nuo to, koks yra asmens įgytas pensijų socialinio draudimo stažas ir bazinės pensijos dydis tuomet, kai asmuo išeina į pensiją. Bazinis pensijos dydis yra indeksuojamas kiekvienais metais. Tuo tarpu stažo metai yra skaičiuojami pagal tai, kiek asmuo (arba darbdavys) sumoka pensijų socialinio draudimo įmokų. Jos yra skaičiuojamos nuo atlyginimo ar pajamų vertės, ne mažesnės nei tų metų nustatytas minimalus mėnesio atlyginimas. Jei sumokama mažiau, tuomet įgyjama ne pilna, o proporcinga dalis metų stažo. Atkreipkite dėmesį į tai, jog asmuo, norintis gauti pensiją, turi turėti bent 15 metų minimalų stažą. Būtinasis stažas senatvės pensijai yra didinamas per metus po pusę metų, kol 2027 metais bus būtinasis stažas bus 35 metai. Žinoma, į stažą yra įskaitomas ne tik darbingasis laikotarpis, bet ir motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros, ligos, profesinės reabilitacijos, taip pat ir nedarbo, dalinio darbo ir netekto darbingumo socialinio draudimo išmokos.

 

Individualioji pensijos dalis

 

Prie bazinės pensijos dalies yra pridedama individualioji pensijos dalis, kuri priklauso nuo to, kokia yra asmens įgytos pensijos apskaitos taškų suma ir apskaitos taško vertė tuomet, kai asmuo išeina į pensiją. Apskaitos vieneto (taško) vertė yra indeksuojama kiekvienais metais. Taškas įgyjamas tuomet, kai asmuo (arba darbdavys) sumoka pensijų draudimo įmokas, kurių vertė yra ne mažesnė nei tais metais nustatyto vidutinio darbo užmokesčio. Jei sumokama mažesnė suma, tuomet įgyjama tik dalis taško. Jei sumokama daugiau, galima sukaupti didesnį taškų kiekį. Tiesa, per metus maksimali taškų suma negali viršyti 5. Kai apskaičiuojami taškai, atsižvelgiama ir į laikotarpį, kai asmuo turėjo tam tikras socialinio draudimo išmokas, pavyzdžiui, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros, ligos, profesinės reabilitacijos ar dalinio darbo.

Bendra informacija

Pagrindinis funkcionalumas - sąskaitų rašymas ir jų administravimas visada bus nemokamas. Mūsų tikslas – ateityje sukurti papildomas paslaugas, kurioms bus taikomas mėnesinis mokestis. Tačiau pabrėžiame, kad esminės sąskaitų administravimo funkcijos visada liks nemokamos.
Mūsų tikslas – sąskaitų rašymo ir siuntimo į apskaitą proceso paprastumas ir suprantamumas visiems, todėl tikimės, kad ir jums procesas bus aiškus.
Kaip naudotis:
1.    Užsiregistruokite saskaitos.lt svetainėje, nuspaudę viršuje esantį užrašą "Savitarna". Jeigu jau esate užsiregistravęs – prisijunkite. Jeigu esate naujas vartotojas – sukurkite savo paskyrą.
2.    Prisijungus jums būtina užregistruoti savo veiklą - įmonę, individualią vieklą, mažąją bendriją ar bet kokį kitą juridinį asmenį.
3.    Užregistravus įmonę, jūs jau galite kurti sąskaitas. Tai galite atlikti nuspaudę mygtuką "SĄSKAITOS" ir "Pridėti pardavimo sąskaitą".
4.    Užpildžius visą sąskaitos informaciją, nuspauskite mygtuką "Saugoti" ir jūsų sąskaita bus išsaugota jūsų sąskaitų sąraše.
5.    Bet kuriuo metu galite išsifiltruoti sąskaitas pagal norimą datą sąskaitų skiltyje ir atsisiųsti jas nuspaudę kairės pusės apačioje esantį mygtuką "ZIP". Suformuotą dokumentą galite išsiųsti už apskaitą atsakingam asmeniui arba prie veiklos nustatymų nurodyti apskaitos el.pašto adresą, į kurį praėjusio mėnesio sąskaitos būtų siunčiamos automatiškai kiekvieno naujo mėnesio pirma dieną.
Sąskaitas taip pat galite kurti iš savo asmeninių svetainių tiesiai į saskaitos.lt sistemą per mūsų API techninį sujungimą.

Jeigu iškiltų klausimų ar turėtumėte pasiūlymų sistemos tobulinimui, prašome rašykite mums el.paštu - info@saskaitos.lt

Sistemos dokumentacija

Naudingos nuorodos

Norite pradėti?
Jau turite Saskaitos.lt paskyrą? Prisijunkite.
Pradėti dabar